Engelli bireylerde afet bilinci oluşmasına yönelik çalışmalar: Afyonkarahisar ilinden örnekler
Abstract
Engelli bireylerin afet sırasında duygu ve davranışları, dezavantajlı olmayan bireylere göre daha kısıtlıdır. Engelli bireyler, afet konusunda bilinçlendirilerek, afet esnasında yaşayacakları bu olumsuz duyguları en aza indirebilmek ve afette doğru zamanda doğru adımları atmasını sağlamak için, engel türlerine göre eğitim verilmesi son derece önemlidir. Bu çalışmada, Afyonkarahisar'da yer alan, 3 farklı özel eğitim okullarında öğrenim gören öğrencilerin, afet bilgi düzeyini geliştirmeye yönelik ön test ve son test olmak üzere, aynı anket soruları 2 kere yöneltilmiştir. Bu 2 anketin arasında ise, 20 dakikalık bir eğitim verilmiştir. "Temel Afet Bilgi Düzeyi"ni ölçmeye sorulara verilen cevaplar karşılaştırıldığında, eğitim sonrasında her 3 okulda da verilen cevaplarda belirgin bir iyileşme görülmektedir. "Afete Hazırlık Bilgi Düzeyi"ni ölçmeye yönelik sorulara verilen cevaplar karşılaştırıldığında, eğitim sonrasında orta-ağır zihinsel engel düzeyine sahip Afyonkarahisar Sandıklı Özçınar Özel Eğitim Uygulama Okulu (A.S.Ö.Ö.E.U.O.)'nda, belirgin bir iyileşme görülmektedir. Böylece, nispeten genel kanının aksine, ağır-orta zihinsel engel derecesine sahip öğrencilere de, bu tür bir afet eğitimi ile afet bilinci kazandırılmasının mümkün olabileceği kanısına varılmıştır. Ancak bu tür eğitimlerden sonra, başarı düzeyinin arttırılması için, bu tür afet eğitimlerinin daha sık periyotlarda yapılması, geri dönüt ve istenilen başarıya ulaşma açısından daha verimli olabileceği önerilmektedir. Disabled individuals' emotions and behaviors during disasters are more limited than non-disadvantaged individuals. It is extremely important to provide training according to disability types in order to raise awareness of disabled people about disasters, to minimize these negative emotions they will experience during disasters and to ensure that they take the right steps at the right time in disaster. In this study, the same survey questions were asked twice, as pre-test and post-test, to improve the disaster knowledge level of students studying at 3 different special education schools in Afyonkarahisar. Between these 2 questionnaires, a 20-minute training was given. When the answers given to the questions to measure the "Basic Disaster Knowledge Level" are compared, a significant improvement is observed in the answers given in all 3 schools after the training. When the answers given to the questions to measure the "Disaster Preparedness Knowledge Level" are compared, a significant improvement is observed in the Afyonkarahisar Sandıklı Özçınar Special Education Practice School (A.S.Ö.Ö.E.U.O.) Thus, contrary to the general belief, it was concluded that it would be possible to raise awareness of disasters with this type of disaster education for students with severe to moderate mental disability. However, it is suggested that after such trainings, in order to increase the level of success, conducting such disaster trainings more frequently may be more productive in terms of feedback and achieving the desired success.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=kIrIdtdJ31bRgjb6fHvMUQJ2M00QaCWHaO9R7129PKqLvMB-khsIqKe8Cl92J59Rhttps://hdl.handle.net/20.500.12428/4624