Romanya’da Türk Soylulara Okutulan Türkçe Ders Kitaplarındaki Hatalarda Rumencenin Etkileri
Citation
Şahin, E. Y., & Çelik, E. (2021). Romanya’da Türk Soylulara Okutulan Türkçe Ders Kitaplarındaki Hatalarda Rumencenin Etkileri. Milli Eğitim, 50(229), 759-775. doi:10.37669/milliegitim.874934Abstract
Bu araştırmanın amacı Romanya ilköğretim okullarında okutulmakta
olan Türkçe ders kitaplarındaki hatalarda Rumencenin etkilerini incelemek ve
elde edilen sonuçlardan hareketle yeni kitap çalışmalarına ışık tutmaktır. Nitel
bir araştırma olan bu çalışmada tarama modellerinden biri olan “doküman incelemesi”
ile veriler toplanmış, Karşıtsal Dilbilim Yaklaşımının Hata Analizi yönteminden
hareketle ders kitaplarında görülen hatalar tespit edilmiş, bu hatalar
incelenerek kategorilere ayrılmış ve nedenleri açısından yorumlanmıştır. Araştırmanın
problem cümlesi “Romanya’da okutulan Türkçe ders kitaplarındaki
hatalarda Rumencenin etkileri nelerdir?” şeklindedir. Araştırmanın örneklemi
Romanya’da sekiz sınıf düzeyinde okutulan Türkçe ders kitabından oluşmaktadır.
Tespit edebildiğimiz hatalar 11 kategoride toplanmıştır. Her bir başlık ele
alınırken hatalı kullanımlardan örnekler verilmiş, hataların nedenleri üzerinde
durulmuş, elde edilen sonuçlardan hareketle Romanya’da ana dil eğitimi kapsamında
okutulan Türkçe ders kitaplarının yeni yazarlarına ve bu türden çalışmalara/
çalışmacılara yönelik önerilerde bulunulmuştur. The purpose of this study is to examine the effects of Romanian language in the Turkish coursebooks that are used in Romanian primary schools. It is also aimed to enlight the new coursebook studies through these results. In this study, which is a qualitative research, "document review model" was used. First of all, the errors in the coursebooks were identified one by one according to the "error analysis method" of Contrastive Linguistiscs Approach, and then these errors were categorised and interpretted in terms of the reasons. The problem statement of the research is "What are the effects of Romanian in the Turkish coursebooks that are used in Romanian schools?" The samplers of the research cover the Turkish coursebooks that are used in 8 different grades. The errors that were identified through these coursebooks are collected in 11 categories. In each category, the reasons of the errors are analyzed and advises are given for the new coursebook writers (which are going to be used in Romania in advance, for the Turkish mother tongue users).