Sınıf Öğretmenlerinin Matematik Dersi Konularına İlişkin Öz-Yeterlik Algılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi: Artvin ve Aydın İli Örnekleri
Künye
Çavuşoğlu, G., & Özsoy, N. (2018). Sınıf öğretmenlerinin matematik dersi konularına ilişkin öz-yeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Artvin ve Aydın ili örnekleri. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 14(1), 1-23.Özet
Bu çalışmada sınıf öğretmenlerinin matematik dersi konularına ilişkin öz-yeterlik algılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Çalışmanın örneklemini Artvin ve Aydın merkez ilçede çalışan 315 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. 2015 – 2016 eğitim öğretim yılında gerçekleştirilen çalışmada veri toplama aracı olarak anket uygulanmıştır. Araştırmaya katılan sınıf öğretmenlerinin matematik dersine ilişkin öz-yeterlik algılarını incelemek için elde edilen veri seti SPSS 22.0 paket programında analiz edilmiştir. Verilerin analizi kapsamında, frekans tabloları, güvenirlik ve geçerlilik analizi, Kaiser-Mayer-Olkin örneklem yeterliliği ölçütü, Bartlett sınaması, faktör analizi, bağımsız örneklem t testi, tek yönlü varyans analizi ve Tukey testinden faydalanmıştır. Araştırmada kadın sınıf öğretmenlerinin veri alanına ilişkin öz-yeterlik algı ortalaması erkek sınıf öğretmenlerine göre daha yüksek olduğu, öz-yeterlik algılarının yaşa ve mesleki kıdem süresine göre farklılık göstermediği, son iki yılda matematik içeriği etkinliğine katılan sınıf öğretmenlerinin geometri alanına ilişkin öz-yeterlik algı ortalamasının etkinliğe katılmayan sınıf öğretmenlerine göre daha yüksek olduğu, sınıf öğretmenliğinde teknoloji kullanımı etkinliğine katılan sınıf öğretmenlerinin geometri ve veri alanlarına ilişkin özyeterlik algı ortalamasının etkinliğe katılmayan sınıf öğretmenlerine göre daha yüksek olduğu, son iki yılda dersin değerlendirilmesi (ölçme) etkinliğine katılan sınıf öğretmenlerinin sayılar, geometri ve öz-yeterlik genel algı ortalaması etkinliğe katılmayan sınıf öğretmenlerine göre daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda, sınıf öğretmenlerinin üniversite yıllarında aldıkları Matematik ve Matematik Öğretimi derslerinin sayısı, içeriği ve haftalık ders sayısının artırılması önerisinde bulunulmuştur. Ayrıca sınıf öğretmenlerinin belirli aralıklarla katılacakları hizmet içi eğitim etkinliklerinin zorunlu hale getirilip, bu tür etkinliklerin içeriğinin çok dikkatli bir şekilde düzenlenip daha verimli hale getirilmesi önerisinde bulunulmuştur. In this study, the purpose was to examine the self-efficacy perceptions of elementary teachers in the subjects in mathematics classes in terms of some variables. The study is a Descriptive Study in the Document Review Design. The sampling of the study consists of 315 elementary teachers working in the cities of Artvin and Aydın. The study was conducted in 2015 - 2016 Academic year, and questionnaires were used as data collection tool. The dataset obtained in the study for the purpose of examining the self-efficacy perceptions of elementary teachers in mathematics classes was analyzed in SPSS 22.0 Package Program. In the analyses of the study data, frequency tables, reliability and validity analyses, Kaiser-Mayer-Olkin sampling adequacy criteria, Bartlett Test, factor analysis, independent sampling t-test, One Way Variance Analysis, and Tukey Tests were made use of. In the present study, the average self-efficacy levels of the female elementary teachers in the data field were found to be higher than those of the male elementary teachers. It was also determined that the self-efficacy perceptions do not vary according to age and seniority in profession; and the self-efficacy levels of the elementary teachers who participated in an activity with mathematical content within the past two years in geometry were higher than those who did not participate in such an activity; the self-efficacy levels of the elementary teachers who participated in the “using technology in classes” activity in geometry and data field were higher than those who did not participate in such an activity; and the general self-efficacy levels and general perceptions of the elementary teachers who participated in “evaluation of classes (measurement)” activity were higher than those who did not participate in such an activity. In the light of the results it is recommended that the number of the weekly hours of “Mathematics” and “Teaching Mathematics” classes is increased at university education. In addition, it is also recommended that in-service trainings for teachers in active duty are made compulsory for elementary teachers, and the contents of such activities are planned in a careful manner to make such trainings more productive.
Koleksiyonlar
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: