Behavior towards improving vocabulary scale: The study of reliability and validity
Citation
Yaşar, G. ve Topçuoğlu Ünal, F. (2016). Behavior towards improving vocabulary scale: The study of reliability and validity. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12 (5), 1041-1055.Abstract
The aim of this study is to develop a viable and accredited behavior scale based on Likert scale to measure behaviors of students towards improving their vocabulary. A scale draft of 28 articles was applied to the study group, then validity and reliabilty studies of the scale was done. For the scale?s structural viability exploratory factor analysis was done to 296 students.The Scale?s Kaiser-Meyer-Olkin(KMO) value was found .906, Barlett?s Sphericity Test value was found [?2=1708.824, df=136, p<0.00] . 12 articles which have low factor value and caused overlapping were eliminated and a 17 article Likert type scale was obtained. Pearson corelation coefficients were calculated to determine relation between the articles and factors. The scale?s Cronbach?s Alpha credibility coefficient was found .887. Factor loads found after factor analysis varies between .50 and .72. According to these evidences it can be said that the scale is viable, accredited and it can be used to measure students? behaviors to vocabulary. To determine Behavior Towards Improving Vocabulary Scale?s credibility, an internal consistency study was made and scale?s Cronbach Alfa Internal Consistency Coeffiecient was found 0.887. When statistics of the Vocabulary Behavior Scale were reviewed, internal consistency coefficient of the first field “Behavior Towards Learning Words” was found .852, and for the second field “Behavior Towards Using Words” the internal consistency coefficient was found 0.812. After the analyses it can be said that Behavior Towards Vocabulary Scale is viable and accredited and it can measure student?s behaviors towards improving vocabulary. Bu çalışmada amaç, ortaokul öğrencilerinin söz varlığı geliştirmeye yönelik tutumlarını ölçmek için Likert tipi maddelerden oluşan geçerli ve güvenilir bir tutum ölçeği geliştirmektir. Hazırlanan ölçek taslağı, 296 öğrenciden oluşan gruba uygulanmış, sonrasında ölçeğin geçerlilik ve güvenirlik çalışmaları yapılmıştır. Ölçeğin yapı geçerliği için 296 öğrenciden toplanan veriye açımlayıcı faktör analizi yapılmıştır. Ölçeğin Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) değeri .906, Barlett?s Küresellik Testi değeri de [?2=1708.824, df=136, p<0.00] bulunmuştur. Bu değerlerle ölçeğin faktör analizine uygunluğu anlaşıldıktan sonra faktör analizi yapılmıştır. Analiz sonuçlarına göre faktör değeri düşük olan ve binişlik yaratan 12 madde, ölçekten çıkarılmış ve 17 maddelik Likert tipi bir ölçek elde edilmiştir. Ölçekte yer alan maddelerin toplamı ile faktörler arası ilişkiyi belirlemek için Pearson korelasyon katsayıları hesaplanmıştır. Ölçeğin Cronbach?s Alpha güvenirlik kat sayısı .887 olarak bulunmuştur. Yapılan faktör analizi sonucunda elde edilen faktör yükleri, .50 ile .72 arasında değişmektedir. Bu bulgulara dayanarak ölçeğin geçerli, güvenilir olduğu ve öğrencilerin söz varlığına yönelik tutumlarını ölçmek için kullanılabileceği söylenebilir.
URI
http://eku.comu.edu.tr/article/view/5000195322/5000172418https://hdl.handle.net/20.500.12428/1585
Collections
The following license files are associated with this item: