Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorAçıkgöz, Atif
dc.contributor.authorGünsel, Ayşe
dc.contributor.authorKuzey, Cemil
dc.date.accessioned2016-06-21T06:08:57Z
dc.date.available2016-06-21T06:08:57Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationAçıkgöz, A., Günsel, A. ve Kuzey, C. (2015). Climate and product quality in software development teams: assessing the mediating role of problem solving and learning. Yönetim Bilimleri Dergisi, 13(26), 7-40.en_US
dc.identifier.issn1304-5318
dc.identifier.urihttp://ybd.comu.edu.tr/images/form/dosya/dosya_143942.pdf
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12428/1515
dc.description.abstractThe popularity of new product development has been increasing in knowledgeintensive organizations as a means to manage aggressive competition. Given the criticality of product development to the performance of many organizations, it is important to unveil the mechanisms that support problem solving. In line with the relevant literature, this study examined the relationships among team climate, team problem solving, team learning, and software quality. As well, this study explored the mediating effect of team problem solving on the relationship between team climate and team learning, and the mediating effect of team learning on the relationship between team problem solving and software quality. By using 139 questionnaires from different projects, structural equation modeling was employed as a statistical analysis tool to investigate the given hypotheses. The findings showed that (i) team climate was positively related to team problem solving, ii) team problem solving positively influenced team learning, iii) team learning was positively associated with software quality. In addition, the results indicated that the relationships between team climate and team learning was partially mediated by team problem solving, while the relationship between team problem solving and software quality was partially mediated by team learning. The implications for both theory and practice are discussed.en_US
dc.description.abstractHaşin rekabetin yönetilmesi maksadıyla bilgi-yoğun örgütler her geçen gün daha fazla yeni ürün geliştirmeye yönelmektelerdir. Yeni ürün geliştirmenin birçok örgütün performansına olan kritik etkisini göze alarak, problem çözmeyi destekleyen mekanizmaların açığa çıkarılması önem arz etmektedir. Mevcut literatü- rün dikkate alınması çizgisinde, bu çalışma takım iklimi, takım problem çözmesi, takım öğrenmesi ve yazılım ürünü kalitesi arasındaki ilişkileri incelemektedir. Yine, bu çalışmada takım problem çözmesinin takım iklimi ve takım öğrenmesi arasındaki ilişki üzerinde bağdaştırıcı rolü ile takım öğrenmesinin takım problem çözme ve yazılım ürünü kalitesi arasındaki ilişki üzerindeki bağdaştırıcı rolü araştırılmaktadır. 139 farklı yazılım geliştirmesi projesinden elde edilen veriler, yapısal eşitlik modeli tabanlı kısmi En Küçük Kareler (PLS) metodu takip edilerek, bahsedilen ilişkileri açıklamak maksadıyla kullanılmıştır. Bulgular şu sonuçları vermiştir: (i) takım iklimi takım problem çözmesi üzerinde pozitif yönlü bir etkiye sahiptir, (ii) takım problem çözmesi takım öğrenmesini pozitif yönlü etkilemektedir, (iii) takım öğrenmesi ise yazılım ürününün kalitesini pozitif yönlü artırmaktadır. İlaveten, sonuçlar takım problem çözmesinin takım iklimi ve takım öğrenmesi arasındaki ilişki üzerinde kısmi bağdaştırıcı role sahip oldu- ğunu; takım öğrenmesinin de takım problem çözmesi ve yazılım ürünü kalitesi arasındaki ilişki üzerinde kısmi bağdaştırıcı role sahip olduğunu göstermiştir. Bu bağlamda, kuramsal ve pratik etkiler tartışılmıştır.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesien_US
dc.rights.uriinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectTeam climateen_US
dc.subjectTeam problem solvingen_US
dc.subjectTeam learningen_US
dc.subjectSoftware qualityen_US
dc.subjectTakım iklimien_US
dc.subjectTakım problem çözmesien_US
dc.subjectTakım öğrenmesien_US
dc.subjectYazılım ürünü kalitesien_US
dc.titleClimate and product quality in software development teams: assessing the mediating role of problem solving and learningen_US
dc.title.alternativeYazılım geliştirme takımlarında iklim ve ürün kalitesi: problem çözmenin ve öğrenmenin bağdaştırıcı rollerinin değerlenmesien_US
dc.typearticleen_US
dc.authoridTR55452en_US
dc.authoridTR130897en_US
dc.authoridTR33306en_US
dc.relation.ispartofYönetim Bilimleri Dergisien_US
dc.department[Belirlenecek]en_US
dc.institutionauthor. . .en_US
dc.relation.publicationcategory. . .en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record