Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorPolat, Hüseyin
dc.contributor.authorÜnişen, Ali
dc.date.accessioned2016-06-01T10:33:03Z
dc.date.available2016-06-01T10:33:03Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationPolat, H. ve Ünişen, A. (2016). Parents’ views on conscious consumerism dispositions of pupils taught social studies courses. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12 (3), 670-694.en_US
dc.identifier.issn1304-9496
dc.identifier.urihttp://eku.comu.edu.tr/article/view/5000176483/5000164805
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12428/1450
dc.description.abstractPresent study aims to explore parents views on pupils’ conscious consumerism dispositions after the pupils were taught social studies courses through 1-3 grades of primary education. The participants of the study consisted of 208 pupils, -120 female and 88 males, attending 4th grades of primary school in Adıyaman during 2013-2014 academic year. The participants were chosen from seven primary schools randomly. The study was carried out in a descriptive survey model. The data for the study were collected using “conscious consumerism questionnaire” developed by the researchers. The questionnaire was developed from the attainments prescribed in “dispositions of conscious consumer” of the skill entitled “effective benefaction from sources”. The participants scored 120,61 average conscious consumerism disposition points out of maximum 150. The participants scored relatively lower averages in defining and practicing distinguishing characteristics of conscious consumer, reflecting on the relation between commercials and consumers’ rights and awareness how commercials manipulated their opinions respectively. The higher academic achievement they had in previous grades, social science courses and current class, the higher averages they were found to obtain. Parents’ perception of the schools’ general performance had a significant relation with conscious consumerism disposition as well. The variables such as number of children in the family, average income of the family, participant students’ gender were found not to be significant in determining characteristics of conscious consumer. The perception of one of the parents his/her partner as a conscious consumer was found to be a significant variable in grading pupils as conscious consumer. Certain suggestions were made in the light of the findings.en_US
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı Hayat Bilgisi dersi programı yoluyla öğrencilerin, ilkokul 1 -3. sınıf eğitimleri sonunda bilinçli tüketici olma ile ilgili edinmeleri gereken kazanımları öğrencilerin ebeveynlerinin görüşlerine göre ortaya koymaktır. Araştırmanın çalışma grubunu 2013-2014 eğitim öğretim yılında Adıyaman Merkez ilçedeki öğrenim gören 120’si kız, 88’i erkek olmak üzere toplam 208 ilkokul öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma, 7 ilkokulda rastgele belirlenmiş örneklem ile betimleyici tarama modelinde yürütülmüştür. Araştırmanın verilerini toplamak için, araştırmacılar tarafından geliştirilen, 2009 hayat Bilgisi dersi programının, kaynakları etkili kullanma becerisinin bilinçli tüketici olma boyutundaki kazanımları dikkate alan “bilinçli tüketici olma” anket formu kullanılmıştır. Bulgulara göre, öğrencilerin bilinçli tüketici olma puanları 150 üzerinden 120,61 bulunmuştur. Öğrencilerin bilinçli tüketici olma durumları en çok bilinçli tüketicinin ayırt edici özelliklerini belirleme ve uygulama boyutunda ile reklâmlarla tüketici hakları arasında ilişki kurma, reklâmlar yoluyla isteklerinin nasıl yönlendirildiğinin farkında olma boyutlarında göreceli olarak daha düşük çıkmıştır. Öğrencilerin sınıf, hayat bilgisi dersi, genel okul başarısı ile velinin okulu başarılı olarak algılaması arttıkça bilinçli tüketici olma puanları da artmıştır. Ebeveynlerin sahip oldukları çocuk sayısı, ailenin ekonomik geliri, öğrencilerin cinsiyeti ile öğrencilerin bilinçli tüketici olma düzeyleri arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır. Ancak ebeveynden birinin diğerini bilinçli tüketici olarak tanımlaması, ebeveynin çocuklarının okullarını başarılı algılaması çocukların bilinçli tüketici olmalarında anlamlı bir farklılığa yol açtığı görülmüştür. Bulgular ışığında bazı öneriler geliştirilmiştir.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesien_US
dc.rights.uriinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectConscious consumerism dispositionen_US
dc.subjectSocial science programen_US
dc.subjectConscious consumeren_US
dc.subjectBilinçli tüketici olmaen_US
dc.subjectHayat Bilgisi dersi programıen_US
dc.subjectBilinçli tüketicien_US
dc.titleParents’ views on conscious consumerism dispositions of pupils taught social studies coursesen_US
dc.title.alternativeEbeveyn görüşlerine göre hayat bilgisi eğitimini almış çocuklarının bilinçli tüketici olma durumlarıen_US
dc.typearticleen_US
dc.authoridTR44632en_US
dc.authoridTR28131en_US
dc.relation.ispartofEğitimde Kuram ve Uygulamaen_US
dc.department[Belirlenecek]en_US
dc.institutionauthor. . .en_US
dc.relation.publicationcategory. . .en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record