The relationship between destructive leadership and Job Burnout: a research on teachers
Citation
Akman, Y. (2016). The relationship between destructive leadership and Job Burnout: a research on teachers. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12 (3), 627-653.Abstract
The purpose of this study was to examine the relationship between destructive leadership and job burnout of primary and secondary school teachers’ and to investigate the concepts in terms of different variables. This study was designed with descriptive survey method and to used triangulated desing of mixed research method. The teachers in the study was defined as the study group. The study group is consisted of 423 teachers, working during 2014-2015 academic year. Data were gathered through the “Destructive Leadership Scale” and “Job Burnout Scale”. Data were analyzed by using descriptive statistical techniques as frequency, arithmetic mean, percentage, standart deviation and t-test, one-way analysis of variance (ANOVA) and correlation analysis. Descriptive analysis was conducted with semi-structured interview data at the qualitative research. Study findings of the study showed that the perception of destructive leadership and job burnout of teachers’ are nearly middle level. Also, the results of the study indicate that destructive leadership was positively, middle and significantly correlated with job burnout. These findings are verified in terms of themes and code frequencies obtained in qualitative design. Additionaly, the perception of destructive leadership showed a significant difference with gender, marital status, branch and job seniority. And the perception of job burnout showed a significant difference with gender, marital status and branch. As the general result of the study that the perception of destructive leadership and job burnout of teachers’ has been reached with a significant relationship. Bu çalışmada ilköğretim ve ortaöğretim öğretmenlerinin yıkıcı liderlik algıları ile mesleki tükenmişlikleri arasındaki ilişki saptanmış ve kavramlara yönelik algıları çeşitli değişkenler açısından incelenmiştir. Betimsel tarama modelinde desenlenen çalışmada, karma araştırma yöntemlerinden eşzamanlı üçgenleme deseni kullanılmıştır. Araştırmaya katılan öğretmenler çalışma grubu olarak belirtilmiştir. Çalışma grubu 2014-1015 eğitim-öğretim yılında görev yapan 423 öğretmenden oluşturulmuştur. Araştırma verilerinin toplanması sürecinde yıkıcı liderlik ölçeği ve mesleki tükenmişlik ölçeği kullanılmıştır. Veri analizinde frekans, aritmetik ortalama, yüzde, standart sapma gibi betimsel istatistik teknikleri ve t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve korelasyon teknikleri uygulanmıştır. Araştırmanın nitel boyutunda ise yarı- yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilen veriler üzerinde betimsel analiz gerçekleştirilmiştir. Araştırma bulguları yıkıcı liderlik ve mesleki tükenmişlik algılarını orta düzeye yakın olarak göstermiştir. Ayrıca yıkıcı liderlik ile mesleki tükenmişlik arasında anlamlı, pozitif yönlü ve orta düzeyde bir ilişki saptanmıştır. Bu bulgu nitel desende elde edilen temalar ve kodların frekansları açısından doğrulanmaktadır. Ek olarak yıkıcı liderlik algısı cinsiyet, medeni durum, branş algısı ve mesleki kıdem; mesleki tükenmişlik algısı ise cinsiyet, medeni durum ve branş algısına göre anlamlı bir farklılık göstermiştir. Araştırmanın genel sonucu olarak öğretmenlerin yıkıcı liderlik algısı ile mesleki tükenmişlikleri arasında anlamlı bir ilişki olduğuna ulaşılmıştır.
URI
http://eku.comu.edu.tr/article/view/5000172969/5000164495https://hdl.handle.net/20.500.12428/1448
Collections
The following license files are associated with this item: