The effects of some demografical variables on secondary school students’ images about scientist
Citation
Karaçam, S. (2016). The effects of some demografical variables on secondary school students’ images about scientist. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12 (3), 608-626.Abstract
The purpose of this study is to examine scientist images of secondary school students in terms of some demographic variables. The application was conducted in the spring semester of 2013-2014 academic year. 877 (sixth grade=420, seventh grade=457; male=438, female=439) secondary school students who study at four different secondary schools located in Düzce participated in this study. Draw A Scientist Test (DAST) was applied to determine the scientist images of students. After students completed their drawings, they were asked to explain their drawings about scientist. The data obtained from DAST were coded by using code list developed by Chambers (1983). The stereotypical levels of scientist images of students were determined by counting stereotype indicators in students’ drawings. Analyses were conducted in SPSS 18.0 packet program. One way ANOVA and independent t-test were used to test hypothesis. As a result, it is found that the students having parents with high in-come occupation have higher stereotypical scientist images than their counterparts having parents with low in-come occupation. Likewise it is found that the students having a father with high education level have higher stereotypical scientist images than their counterparts having a father with low education level. On the other hand it is found that there is not significant effect of mothers’ education levels on scientist images of students. So it can be asserted that mother and father’s occupations are the most important factor affecting the scientist images of students, the effects of mother and father graduation vary depending on whether justice of in-come is correlated with individuals’ education level. Bu çalışmanın amacı; ortaokul öğrencilerinin sahip oldukları bilim insanı imgesini bazı demografik özellikler çerçevesinde incelemektir. Araştırmada uygulama 2013-2014 öğretim yılı bahar döneminde yapılmıştır. Araştırmaya Düzce ilinde bulunan dört farklı ortaokulda öğrenim gören 877 (altıncı sınıf=420, yedinci sınıf=457; erkek=438, kız=439) öğrenci katılmıştır. Öğrencilerin bilim insanı imgelerini belirlemek için “Bilim İnsanı Çiz Testi (BİÇT)” uygulanmış ve öğrencilerden çizimlerini tamamlamalarının ardından çizdikleri bilim insanını açıklamaları istenmiştir. BİÇT’ten elde edilen veriler Chambers (1983) tarafından geliştirilen kodlama listesine göre kodlanmıştır. SPSS 18.0 paket programında her bir öğrencinin resmindeki belirteç sayısı hesaplanarak öğrencilerin bilim insanına yönelik sahip oldukları imgenin basmakalıp düzeyi belirlenmiştir. Tek Yönlü Varyans Analizi ve Bağımsız Gruplar t-testi hipotezleri sınmak için kullanılmıştır. Verilerin analizi sonucunda, anne ve babası yüksek gelirli mesleğe sahip olan öğrencilerin anne ve babası daha düşük gelirli mesleğe sahip olan akranlara göre daha basmakalıp bilim insanı imgesine sahip olduğu bulunmuştur. Ayrıca baba öğrenim düzeyi yüksek olan öğrencilerin bilim insanı imgesinin baba öğrenim düzeyi düşük olan akranlarına göre daha basmakalıp bilim insanı imgesine sahip oldukları tespit edilmiştir. Fakat anne öğrenim düzeyinin öğrencilerin bilim insanı imgesi üzerinde etkisinin olmadığı bulunmuştur. Bu çerçevede öğrencilerin bilim insanı imgesini etkileyen en önemli faktörün anne ve babanın meslekleri (gelir durumları) olduğu, anne ve baba öğrenim düzeyinin etkisi ise öğrenim durumuna göre gelir adaletinin olmasına bağlı olarak değiştiği sonucuna ulaşılmıştır.
URI
http://eku.comu.edu.tr/article/view/5000166577/5000164484https://hdl.handle.net/20.500.12428/1447
Collections
The following license files are associated with this item: