Investigating prospective teachers’ ability to write context-based problems
Künye
Ültay, N. ve Dönmez Usta, N. (2016). Investigating prospective teachers’ ability to write context-based problems. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12 (2), 447-463.Özet
The aim of this study is to investigate the prospective teachers’ ability to write context-based problems about the concepts in radioactivity unit. The study is carried out in a university in Turkey with 21 prospective teachers in physics, chemistry and biology in 2014-2015 fall terms. In the study, data are collected through the papers on which prospective teachers write context-based problems about the concepts in radioactivity unit. Data are analyzed with a rubric which is developed by the researchers. According to the findings, prospective teachers are found as ‘not adequate’ at selecting daily life context. At the end of the study, it is revealed that prospective teachers understand the ‘context-based’ concept as ‘only relating something with daily life’. It is suggested that in-service courses may solve and eliminate this problem. Bu çalışmanın amacı fen bilimleri öğretmen adaylarının radyoaktivite konusundaki kavramlar ile ilgili bağlam temelli soru yazabilme becerilerinin belirlenmesidir. Çalışma Türkiye’de bulunan bir üniversitede 2014-2015 güz döneminde 21 fizik, kimya ve biyoloji öğretmen adayıyla yürütülmüştür. Çalışmada veriler öğretmen adaylarının radyoaktivite konusundaki kavramlar hakkında yazmış oldukları bağlam temelli sorular aracılığıyla toplanmıştır. Elde edilen veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilen bir rubric yardımıyla değerlendirilmiştir. Elde edilen bulgulara göre, öğretmen adayları günlük hayattan bağlam seçmede ‘yetersiz’ bulunmuşlardır. Çalışmanın sonucunda, öğretmen adaylarının ‘bağlam temelli’ kavramı ile ‘günlük yaşamla ilişkili olan herhangi bir şey’i kastettikleri sonucuna ulaşılmıştır. Bu durumun giderilebilmesi için hizmetiçi kurslar önerilerek çalışma sonlandırılmıştır.
Bağlantı
http://eku.comu.edu.tr/article/view/5000162198/5000161786https://hdl.handle.net/20.500.12428/1437
Koleksiyonlar
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: