Food footprint in daily life: Opinions about the consumption of convenience food
Citation
Güven, G. ve Aysel, İ. (2016). Food footprint in daily life: Opinions about the consumption of convenience food. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12 (2), 403-426.Abstract
This study aimed to investigate the pre-service teachers’ opinions about convenience food causing food footprint in terms of human health, environmental pollution, carbon emission and socio-economic effects. The study was conducted in a public university in Turkey in the spring semester of the 2014-2015 academic year. The sample consisted of 20 pre-service teachers studying science teaching. This research was qualitative case study. The data was collected with open-ended questions and analyzed by content analysis method. The research results revealed that pre-service science theachers had misconception about food carbon emissions. The area where pre-service theachers had most awereness of food consumption is prepared foods’ potential harm to the nature. However, this environmental awareness doesn’t affect consumption habits in everyday life. Pre-service teachers’ mainly explained this situation with economic reasons. Bu çalışmanın öğretmen adaylarının gıda ayak izine neden olan hazır gıdalara yönelik görüşlerini insan sağlığı, çevre kirliliği, karbon salınımı ve sosyal-ekonomik etki açısından belirlemektir. Çalışma 2014-2015 bahar yarıyılında Türkiye’deki bir devlet üniversitesinde gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubu Fen Bilgisi Öğretmenliği programında öğrenim gören 20 öğretmen adayından oluşmaktadır. Araştırma nitel bir durum çalışmasıdır. Veriler gıda tüketimine ilişkin açık uçlu sorular ile toplanarak içerik analizi yöntemi ile değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda Fen Bilgisi öğretmen adaylarının gıda karbon salınımına neden olan etmenler hakkında birçok yanlış veya eksik bilgilere sahip oldukları ortaya çıkmıştır. Öğretmen adaylarının gıda tüketimine ilişkin en çok farkındalığa sahip oldukları alan özellikle hazır gıdaların çevreye verdiği zararlar konusundadır. Ancak bu çevresel farkındalığın gündelik hayattaki tüketim alışkanlıklarını etkilemediği görülmektedir. Öğretmen adayları görüşlerinde bu durumu ağırlıklı olarak ekonomik nedenlerle açıklamaktadırlar.
URI
http://eku.comu.edu.tr/article/view/5000139644/5000161785https://hdl.handle.net/20.500.12428/1435
Collections
The following license files are associated with this item: