Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorGiren, Songül
dc.date.accessioned2016-05-27T10:56:14Z
dc.date.available2016-05-27T10:56:14Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationGiren, S. (2016). Early childhood education teachers’ metaphors about play concept for preschoolers. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12 (1), 372-388.en_US
dc.identifier.issn1304-9496
dc.identifier.urihttp://eku.comu.edu.tr/article/view/5000152114/5000154406
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12428/1432
dc.description.abstractThe purpose of this research is to determine metaphorical thoughts of early childhood education teachers about the play concept. For this purpose, from pre-school teachers "play for pre-school children is ….like ......... because" were asked to complete the sentence. The universe of study is composed from the working teachers in the independent preschools and kindergarten to affiliated Aksaray Provincial Directorate of Education. The working group is constituted by random sampling method identified 75 pre-school teachers. The data obtained from the teachers are evaluated according to the content analysis. According to the resulting of survey; 36 metaphors and 5 categories emerged for the play concept. These metaphors; "(1) the play with role of the tutorial (2) the play with role of the entertaining (3) the child's way of expressing itself and the play with role of the their feelings reflective (4) the play with role of the vital needs (5) the play with role of a part of the child's life.en_US
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerinin oyun kavramlarına ilişkin metaforik algılarını belirlemektir. Bunun için okul öncesi öğretmenlerinden “okul öncesi dönem çocuğu için oyun………..gibidir, çünkü” cümlesini tamamlamaları istenmiştir. Araştırmanın evrenini Aksaray İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı bağımsız ana okulları ve ana sınıflarında çalışan öğretmenler oluşturmaktadır. Çalışma grubunu ise tesadüfî örnekleme yöntemiyle belirlenen 75 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Öğretmenlerden elde edilen veriler içerik analizine göre değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre; oyun kavramına yönelik 36 metafor ve 5 kategori ortaya çıkmıştır. Bu metaforlar “(1) öğretici rolü ile oyun, (2) eğlendirici rolü ile oyun, (3) çocuğun kendini ifade etme biçimi ve duygularını yansıtıcı rolü ile oyun, (4), yaşamsal ihtiyaç rolü ile oyun (5) çocuğun hayatının bir parçası rolü ile oyun” kategorilerinde toplanmıştır.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesien_US
dc.rights.uriinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectEarly childhood educationen_US
dc.subjectPlayen_US
dc.subjectMetaphoren_US
dc.subjectEarly childhood education teacheren_US
dc.subjectOkul öncesi eğitimen_US
dc.subjectOyunen_US
dc.subjectMetaforen_US
dc.subjectOkul öncesi eğitimi öğretmenien_US
dc.titleEarly childhood education teachers’ metaphors about play concept for preschoolersen_US
dc.title.alternativeOkul öncesi öğretmenlerinin “okul öncesi dönem çocuğu için oyun” kavramına ilişkin metaforlarıen_US
dc.typearticleen_US
dc.authoridTR36263en_US
dc.relation.ispartofEğitimde Kuram ve Uygulamaen_US
dc.department[Belirlenecek]en_US
dc.institutionauthor. . .en_US
dc.relation.publicationcategory. . .en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record