Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorİlhan, Mustafa
dc.contributor.authorÇetin, Bayram
dc.date.accessioned2016-05-25T13:17:50Z
dc.date.available2016-05-25T13:17:50Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationİlhan, M. ve Çetin, B. (2016). The identification of the views of raters on standard rubrics and rubrics based on the solo taxonomy. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12 (1), 1-16.en_US
dc.identifier.issn1304-9496
dc.identifier.urihttp://eku.comu.edu.tr/article/view/5000112975/5000152654
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12428/1416
dc.description.abstractThe purpose of the study was to provide a comparative analysis of the views of raters on rubrics that are not based on a particular taxonomy and those that are based on the SOLO taxonomy. The study was designed as a descriptive one, and the data were collected through two surveys comprised of close-ended and open-ended questions. A total of seven mathematics teachers (three women and four men) participated in the study. The data collection procedure was divided into several stages. First, a mathematics achievement test, which was composed by the researchers and comprised of eight open-ended questions, was administered to 104 eight grade students. Afterwards, the raters rated the students’ responses using the standard rubrics developed by the researchers. This was followed by the administration of the Survey of the Views on Standard Rubrics to the raters. Next, the raters rated the responses for the second time, this time using the rubrics developed by the researchers on the basis of the SOLO taxonomy. Then, the raters were subject to the Survey of the Views on the SOLO Taxonomy. The close-ended questions included in the surveys were analyzed through arithmetic mean values whereas the open-ended ones were analyzed descriptively. The findings suggested that the raters viewed rubrics based on the SOLO taxonomy as a better rating scale than standard ones in terms of objectivity, the ability to distinguish among students of varying levels, the ability to provide effective feedback on student performance, and ease of preparation and use.en_US
dc.description.abstractBu araştırmada, herhangi bir taksonomi temele alınmadan hazırlanan standart rubrikler ve SOLO taksonomisine dayalı rubrikler hakkındaki puanlayıcı görüşlerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, verilerin kapalı ve açık uçlu sorulardan oluşan bir anket aracılığıyla toplandığı betimsel bir çalışma olarak desenlenmiştir. Araştırmanın katılımcılarını üçü bayan ve dördü erkek olmak üzere yedi matematik öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma verilerinin toplanması birkaç aşamada gerçekleşmiştir. İlk olarak, araştırmacılar tarafından geliştirilen ve açık uçlu sekiz sorudan oluşan matematik başarı testi sekizinci sınıfa devam eden 104 öğrenciye uygulanmıştır. Daha sonra puanlayıcılar, araştırmacılar tarafından geliştirilen standart rubrikleri kullanarak öğrenci cevaplarını puanlamıştır. Puanlamaları takiben, standart rubrik ile düşünceler anketi puanlayıcılara uygulanmıştır. Ardından, yine araştırmacılar tarafından geliştirilen SOLO taksonomisine dayalı rubrikler kullanarak ikinci puanlama işlemi yapılmıştır. Puanlamalar sonrasında SOLO taksonomisi ile ilgili düşünceler anketi puanlayıcılara uygulanmıştır. Standart ve SOLO taksonomisine dayalı rubrikler hakkındaki düşünceler anketinde yer alan kapalı uçlu soruların analizinde aritmetik ortalama değerleri kullanılırken, açık uçlu soruların çözümlenmesinde betimsel analiz yaklaşımından yararlanılmıştır. Araştırmada puanlayıcıların; objektiflik, ölçülen özelliğin farklı seviyelerindeki öğrencilerin birbirinden ayırt edilebilmesi, öğrencilere performansları ile ilgili etkili geri bildirimler sunulabilmesi, hazırlanma ve kullanım kolaylığı gibi özellikler açısından SOLO taksonomisine dayalı rubrikleri standart rubriklere kıyasla daha etkili bir puanlama ölçeği olarak gördükleri belirlenmiştir.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesien_US
dc.rights.uriinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectRubricen_US
dc.subjectThe SOLO taxonomyen_US
dc.subjectViews of rateren_US
dc.subjectRubriken_US
dc.subjectSOLO taksonomisien_US
dc.subjectPuanlayıcı görüşlerien_US
dc.titleThe identification of the views of raters on standard rubrics and rubrics based on the solo taxonomyen_US
dc.title.alternativeStandart ve solo taksonomisine dayalı rubrikler hakkındaki puanlayıcı görüşlerinin incelenmesien_US
dc.typearticleen_US
dc.authoridTR155799en_US
dc.authoridTR43651en_US
dc.relation.ispartofEğitimde Kuram ve Uygulamaen_US
dc.department[Belirlenecek]en_US
dc.institutionauthor. . .en_US
dc.relation.publicationcategory. . .en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record