Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorÖlmezer Öztürk, Elçin
dc.date.accessioned2016-05-12T10:57:26Z
dc.date.available2016-05-12T10:57:26Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationÖlmezer Öztürk, E. (2015). A qualitative study on the motivation of Turkish EFL teachers working at state universities. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11 (4), 1436-1253.en_US
dc.identifier.issn1304-9496
dc.identifier.urihttp://eku.comu.edu.tr/article/view/5000127974/5000134978
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12428/1411
dc.description.abstractFollowing a qualitative research design, this study examines the motivation of Turkish EFL teachers working at state universities in Turkey. Purposeful sampling was used in the selection of participants and 20 teachers working at different universities participated in the study. The data were collected through semi-structured interviews and daily reflection entries. In the analysis of data, qualitative content analysis scheme of Creswell (2011) was used. The results revealed that teacher motivation is an inner driving force that is essential to sustain the profession for teachers. Students, administrative issues and workplace conditions were found to be the main factors that influence teacher motivation negatively or positively. Teachers also stated that better working conditions, a more sincere institutional atmosphere and more systematic administration would make them more motivated in their profession. Discussing the results in relation to the literature, this study offers several suggestions that would be helpful in increasing EFL teachers’ motivation.en_US
dc.description.abstractNitel bir araştırma desenine sahip bu çalışmada Türkiye’deki devlet üniversitelerinde çalışan İngilizce öğretmenlerinin motivasyonu incelenmektedir. Araştırmaya farklı devlet üniversitelerinde çalışan 20 okutman katılmış ve katılımcıların belirlenmesinde amaçlı örnekleme kullanılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme ve günlük yansıtıcı yazımlar ile toplanan veriler Creswell (2011)’in nitel içerik analizi şemasına bağlı olarak analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlar öğretmen motivasyonunun öğretmenler için mesleği devam ettirmek adına temel bir itici güç olduğunu ortaya çıkarmıştır. Ayrıca öğrencilerin, yönetimle alakalı konuların ve çalışma koşullarının öğretmen motivasyonunu olumlu ya da olumsuz etkileyen faktörler olduğu belirlenmiştir. Çalışmaya katılan öğretmenler daha iyi çalışma koşullarının, kurumlarında oluşturulacak daha samimi bir ortamın ve daha sistemli bir yönetim anlayışının onları mesleklerinde daha motive edeceğini belirtmişlerdir. Çalışmanın son bölümünde bu sonuçlar alanyazındaki çalışmalar eşliğinde tartışılmış ve İngilizce öğretmenlerinin motivasyonunu arttırmaya yardımcı olacak bazı öneriler getirilmiştir.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesien_US
dc.rights.uriinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectTeacher motivationen_US
dc.subjectTurkish EFL teachersen_US
dc.subjectQualitative studyen_US
dc.subjectÖğretmen motivasyonuen_US
dc.subjectTürk İngilizce öğretmenlerien_US
dc.subjectNitel araştırmaen_US
dc.titleA qualitative study on the motivation of Turkish EFL teachers working at state universitiesen_US
dc.title.alternativeDevlet üniversitelerinde çalışan Türk İngilizce öğretmenlerinin motivasyonu üzerine nitel bir araştırmaen_US
dc.typearticleen_US
dc.authoridTR117016en_US
dc.relation.ispartofEğitimde Kuram ve Uygulamaen_US
dc.department[Belirlenecek]en_US
dc.institutionauthor. . .en_US
dc.relation.publicationcategory. . .en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record