Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorZorbaz, Kemal Zeki
dc.contributor.authorKayatürk, Nuray
dc.date.accessioned2016-05-12T10:46:53Z
dc.date.available2016-05-12T10:46:53Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationZorbaz, K. Z., ve Kayatürk, N. (2015). Studying writing attitudes of secondary school students with regard to various variables. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11 (4), 1415-1435.en_US
dc.identifier.issn1304-9496
dc.identifier.urihttp://eku.comu.edu.tr/article/view/5000127442/5000134925
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12428/1410
dc.description.abstractThis study aims to measure the attitudes of secondary school (5th, 6th, 7th, 8th grades) students towards writing with regard to various variables. Study group of this causal-comparative research consisted of 817 secondary-school students attending schools selected from Antakya district. Conclusions of the study: It was found out that approximately 34 % secondary school students’ attitude towards writing was positive. The female students’ attitude towards writing was more positive compared to the boys. The 5th grade students had more positive attitudes (54,4 % positive) towards writing when compared to the 6th , 7th and 8th graders. And positive attitudes towards writing decreased from the 5th grade to the 8th grade. Educational background, occupation of parents and the average monthly income of the family did not cause significant difference. Writing attitude of students, who kept diaries and had writing habits, was more positive compared to the ones who did not. Writing Attitude of students who read 1 to 3 books other than course books within the last year was lower compared to those who read 4 to 15 books. Writing attitude of students who had positive consideration about reading and writing was more positive compared to those who had negative consideration. It was concluded that writing attitude of students who spent more than 3 hours in front of TV, computer, and tablet was lower.en_US
dc.description.abstractBu çalışmada, ortaokul öğrencilerinin yazmaya yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler çerçevesinde ölçülmesi amaçlanmıştır. Nedensel karşılaştırma modelindeki bu araştırmanın örneklemini; Antakya’daki iki okulda öğrenim gören 817 ortaokul öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmada şu sonuçlara ulaşılmıştır: Ortaokul öğrencilerinin yaklaşık % 34’ünün yazmaya yönelik tutumlarının olumlu olduğu belirlenmiştir. Kızların yazmaya yönelik tutumu erkeklere göre daha olumludur. 5.sınıf (% 54,4’ü olumlu) öğrencilerinin 6, 7 ve 8.sınıftakilere göre yazmaya yönelik daha olumlu tutuma sahip oldukları ve yazmaya yönelik olumlu tutumun 5.sınıftan 8.sınıfa doğru düştüğü tespit edilmiştir. Anne ve babanın öğrenim durumu, mesleği ve ailenin ortalama aylık geliri yazma tutumunda anlamlı bir farklılık oluşturmamıştır. Okuma alışkanlığı olanların ve okuma alışkanlığı yönünden kendine yönelik olumlu yönde değerlendirmelerde bulunanların yazmaya yönelik tutumları, daha az okuyanlara ve değerlendirmeleri olumsuz olanlara göre daha olumludur. Günlük tutanların ve yazma alışkanlığı olanların yazmaya yönelik tutumu daha olumludur. Türkçe öğretmeninin yazılı anlatım etkinliği yaptırması yazma tutumunda düşük düzeyde etkilidir. Öğrencilerin yazma öz değerlendirmelerinin yazmaya yönelik tutumda yüksek düzeyde etkili olduğu tespit edilmiştir. Televizyon, bilgisayar veya tablet başında 3 saatten fazla vakit geçirenlerin yazma tutumunun düştüğü belirlenmiştir.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesien_US
dc.rights.uriinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectTurkish language instructionen_US
dc.subjectWriting skillen_US
dc.subjectWriting attitudeen_US
dc.subjectWritten expressionen_US
dc.subjectTürkçe öğretimien_US
dc.subjectYazma becerisien_US
dc.subjectYazmaya yönelik tutumen_US
dc.subjectYazılı anlatımen_US
dc.titleStudying writing attitudes of secondary school students with regard to various variablesen_US
dc.title.alternativeOrtaokul öğrencilerinin yazmaya yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesien_US
dc.typearticleen_US
dc.authoridTR31718en_US
dc.authoridyen_US
dc.relation.ispartofEğitimde Kuram ve Uygulamaen_US
dc.department[Belirlenecek]en_US
dc.institutionauthor. . .en_US
dc.relation.publicationcategory. . .en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record