Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorArslan, Aykut
dc.contributor.authorYıldız, Nilgün
dc.date.accessioned2016-05-12T05:40:49Z
dc.date.available2016-05-12T05:40:49Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationArslan, A. ve Yıldız, N. (2015). Meta-analysis of the variables that predict the organizational commitment of teachers in Turkey. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11 (4), 1310-1335.en_US
dc.identifier.issn1304-9496
dc.identifier.urihttp://eku.comu.edu.tr/article/view/5000119233/5000134923
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12428/1405
dc.description.abstractThe aim of this study was to evaluate the variables that affect the organizational commitment of teachers working in secondary education and earlier schools. As statistical method, meta-analysis was used for comparing and combining of the findings of included studies. In accordance to the criteria determined by the study method, 15 postgraduate theses (54%) and 13 articles (46%) were included into the study between 2003-2014. In the coding used during the study; the effect of different variables on the teachers’ commitment was investigated, and the correlation values between these variables and the teachers’ commitment were combined. By employing “Comprehensive Meta-Analysis V2” software package, variables were organized into 7 main groups, and the effect sizes of these variables on the teachers’ organizational commitment were calculated. It was found that leadership had a moderately positive effect (ES=0.19); that negative psychological factors had a moderately negative effect (ES=-0.35); that positive psychological factors had a moderately positive effect (ES=0.26); that organizational trust and justice had a moderately positive effect (ES=0.33); that positive organizational factors had a moderately positive effect (ES=0.21); that negative organizational factors had a moderately positive effect (ES=0.13); and that Organizational Citizenship Behavior (OCB) had a highly positive effect (ES=0.41) on organizational commitment.en_US
dc.description.abstractBu çalışmada, ortaöğretim ve altı okullarda görev yapan öğretmenlerin örgütsel bağlılıklarına etki eden değişkenlerin incelenmesi amaçlanmıştır. Verilerin birleştirilmesi ve değerlendirilmesi için istatistiksel analiz yöntemi olarak meta-analiz kullanılmıştır. Bu yöntemin işleyiş prensibine uygun olarak belirlenmiş kriterler çerçevesinde, 15 lisansüstü tez (%54) ve 13 (%46) makale dahil edilmiştir. Bu çalışmalar 2003-2014 arasında yapılmış olan çalışmaları içermektedir. Yapılan kodlamada hangi tür değişkenlerin öğretmen bağlılığı üzerindeki etkisi olduğu araştırılmış ve bu değişkenler ile bağlılık arasındaki korelasyon değerleri elde edilmiştir. Buna göre yapılan meta-analiz çalışması neticesinde 7 ana grupta topladığımız değişkenlerin öğretmenlerin örgütsel bağlılığı üzerindeki etkileri bulunmuştur. Buna göre; liderliğin orta düzeyde olumlu (EB=0,19); olumsuz psikolojik faktörlerin orta düzeyde negatif yönde (EB= -0,35); olumlu psikolojik faktörlerin ise orta düzeyde olumlu (EB=0,26); örgütsel güven ve adaletin orta düzeyde olumlu (EB= 0,33); olumlu örgütsel uygulamaların orta düzeyde olumlu (EB=0,21); olumsuz örgütsel uygulamaların orta düzeyde olumlu (EB = 0,13); ve nihayet ÖVD’nin ise yüksek düzeyde olumlu bir etki büyüklüğüne (EB=0,41) sahip olduğu sonucuna varılmıştır.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesien_US
dc.rights.uriinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectOrganizational commitmenten_US
dc.subjectTeachersen_US
dc.subjectMeta-analysisen_US
dc.subjectLiterature reviewen_US
dc.subjectTurkish educationen_US
dc.subjectÖrgütsel bağlılıken_US
dc.subjectÖğretmenleren_US
dc.subjectMeta-analizen_US
dc.subjectLiteratür taramasıen_US
dc.subjectTürkçe eğitimien_US
dc.titleMeta-analysis of the variables that predict the organizational commitment of teachers in Turkeyen_US
dc.title.alternativeTürkiye’deki öğretmenlerin örgütsel bağlılığını yordayan değişkenlerin meta-analizien_US
dc.typearticleen_US
dc.authoridTR32057en_US
dc.authoridTR172032en_US
dc.relation.ispartofEğitimde Kuram ve Uygulamaen_US
dc.department[Belirlenecek]en_US
dc.institutionauthor. . .en_US
dc.relation.publicationcategory. . .en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record