Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorKolburan Geçer, Aynur
dc.contributor.authorDeveci Topal, Arzu
dc.date.accessioned2016-05-11T11:51:48Z
dc.date.available2016-05-11T11:51:48Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationKolburan Geçer, A. ve Deveci Topal, A. (2015). Development of satisfaction scale for e-course: reliability and validity study. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11 (4), 1272-1287.en_US
dc.identifier.issn1304-9496
dc.identifier.urihttp://eku.comu.edu.tr/article/view/5000118915/5000134912
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12428/1403
dc.description.abstractThe purpose of this research is to develop a valid and reliable instrument in order to determine the satisfaction level of university students for the e-course. The five-point Likert-type draft that consists of 65 items was first applied to 414 university students. Data were collected through satisfaction scale for the ecourse (SSEC) and personal information form. Principal component analysis was implemented to determine validity evidence of scale scores. As a result of the analysis, it is specified that the scale consists five-point Likert-type 35 items and five sub-dimensions of course content and teaching process, used materials and communication tools, attitudes towards e-learning, media design and teacher-student interaction. Load factor values of the items in the scale ranged between .478 and .833 and item-total correlations were between .526 and .872. Cronbach's alpha reliability was calculated as .966 in order to provide evidence for the reliability of the scale. The findings obtained from this study have revealed that satisfaction scale for the e-course is a valid and reliable instrument to be used in determining the satisfaction of university students related to online coursesen_US
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinin e-derse yönelik memnuniyet düzeylerini belirlemek amacıyla geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmektir. Beşli likert tipi 65 maddeden oluşan taslak önce 414 üniversite öğrencisine uygulanmıştır. Veriler, e-derslere yönelik memnuniyet ölçeği (EDYMÖ) ve kişisel bilgi formu aracılığıyla toplanmıştır. Ölçek puanlarının geçerlik kanıtlarını belirlemek üzere temel bileşenler analizi uygulanmıştır. Analiz sonucunda ölçeğin dersin içeriği ve öğretim süreci, kullanılan materyaller ve iletişim araçları, e-öğrenmeye karşı tutum, ortam tasarımı ve öğretmen-öğrenci etkileşimi şeklinde beş alt boyuttan ve beşli likert tipi 35 maddeden oluştuğu belirlenmiştir. Söz konusu ölçekte yer alan maddelerin faktör yük değerleri .478 ile .833 madde toplam korelasyonları .526 ile .872 arasında değerler almıştır. Ölçeğin güvenirliğine kanıt sağlamak amacıyla Cronbach Alfa güvenirliği 0.966 olarak hesaplanmıştır. Bu çalışmadan elde edilen bulgular, e-derslerle ilgili memnuniyet ölçeğinin üniversite öğrencilerinin aldıkları çevrimiçi derslerle ilgili memnuniyetlerini belirlemede kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu ortaya koymuştur.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesien_US
dc.rights.uriinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectOnline learningen_US
dc.subjectSatisfaction scale for the e-courseen_US
dc.subjectÇevrimiçi öğrenmeen_US
dc.subjectE-derslere yönelik memnuniyet ölçeğien_US
dc.titleDevelopment of satisfaction scale for e-course: reliability and validity studyen_US
dc.title.alternativeE-derslere yönelik memnuniyet ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışmasıen_US
dc.typearticleen_US
dc.authoridTR51881en_US
dc.authoridTR57341en_US
dc.relation.ispartofEğitimde Kuram ve Uygulamaen_US
dc.department[Belirlenecek]en_US
dc.institutionauthor. . .en_US
dc.relation.publicationcategory. . .en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record