Using concept maps to determine pre service science teachers views about the nature of science
Citation
İmer Çetin, N. ve Taşar, M. F. (2015). Using concept maps to determine pre service science teachers views about the nature of science. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11 (4), 1185-1206.Abstract
The aim of this study is to determine pre service science teachers’ understandings and concepts about nature of science via concept maps. For this purpose, concept map software program called “Inspiration” was used. The study group in this research consists of 64 pre service science teachers who are studying in the department of science education in spring semester of 2011- 2012 at a metropolitan university. Firstly, pre service science teachers were given one hour training session in concept mapping. Then, participants were introduced about “Inspiration” software program and were taught how to use it. And then, participants were asked to construct concept map about the nature of science. The results of the study showed that pre service science teachers held inadequate views about the nature of science. Also this study showed that “concept maps” can be used as assessment tool in determining understandings about the nature of science. Bu çalışmanın amacı fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimin doğası hakkındaki kavrama ve anlayışlarının kavram haritası aracılığıyla tespit edilmesidir. Bu amaçla “Inspiration” kavram haritası yazılım programı kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2011-2012 bahar yarıyılında bir büyükşehir üniversitesindeki fen bilgisi öğretmenliğinde öğrenim gören 64 fen bilgisi öğretmen adayı oluşturmuştur. Araştırmada ilk olarak öğretmen adaylarına kavram haritaları hakkında bilgi vermek amacıyla bir ders saati boyunca kavram haritası eğitimi verilmiştir. İkinci ders saatinde öğretmen adaylarına Inspiration kavram haritası yazılım programı tanıtılmış ve nasıl kullanıldığı açıklanmıştır. Daha sonra öğretmen adaylarından bilimin doğası konulu kavram haritası oluşturmaları istenmiştir. Araştırma sonuçları öğretmen adaylarının bilimin doğası hakkındaki kavramalarının yetersiz olduğunu ortaya koymuştur. Ayrıca çalışma, bilimin doğası hakkındaki kavramaların değerlendirilmesinde “kavram haritalarının” ölçüm aracı olarak kullanılabileceğini göstermiştir.
URI
http://eku.comu.edu.tr/article/view/5000113730/5000135076https://hdl.handle.net/20.500.12428/1398
Collections
The following license files are associated with this item: