dc.contributor.author | Balyer, Aydın | |
dc.date.accessioned | 2015-08-27T05:44:49Z | |
dc.date.available | 2015-08-27T05:44:49Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | Balyer, A. (2014). School Principals' Role Priorities. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 10(1), 24-40. | en_US |
dc.identifier.issn | 1304-9496 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12428/1116 | |
dc.description.abstract | School principals must grasp the dimensions of school management system to enhance instruction and student learning. In this process, it is considered that five management aspects support it. These are leading the school, shaping the school’s future, leadership and teachers’ professional development, focusing on the individual and finally, managing the school-community relationships. It is matter of question if principals have their own priorities among these roles while carrying out their duties on daily basis. Therefore, this qualitative study purposed to discover school principals’ role priorities among the roles mentioned here during their daily administrative practices. Results reveal that principals of this sample carry on -leading the school? role primarily having no or little time, authority or interest in the other management aspects during a one-day-experience. It can be concluded that principals conduct administrative chores like paperwork, answer phones, attend meetings and follow daily routine of the school. | en_US |
dc.description.abstract | Okul müdürleri, okulda öğretimi ve öğrenci öğrenmesini geliştirmek için okul yönetim sisteminin boyutlarını kavramak zorundadırlar. Bu sürecin beş yönetim unsuru tarafından desteklendiği değerlendirilmektedir. Bunlar okulu yönetmek, okulun geleceğini şekillendirmek, liderlik ve öğretmenlerin mesleki gelişimini sağlamak, bireylere odaklanmak ve okul-çevre ilişkilerini yönetmektir. Nitel olarak yürütülen bu araştırma, okul müdürlerinin günlük yönetsel uygulamalarında belirtilen bu rollerin hangisini öncelikli olarak gerçekleştirdiklerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada elde edilen sonuçlar, bu örneklem grubunda yer alan müdürlerin evrak işi, telefon görüşmeleri, toplantılar ve görüşmeler gibi günlük rutin işler anlamına gelen -okulu yönetme? rolünü öncelikli olarak gerçekleştirdiklerini göstermektedir. Bu kapsamda müdürlerin, diğer yönetsel rollerine ya çok az zaman ayırabildikleri ya da ayıramadıkları anlaşılmıştır | en_US |
dc.language.iso | eng | en_US |
dc.publisher | Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi | en_US |
dc.rights.uri | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | School administration | en_US |
dc.subject | Principal | en_US |
dc.subject | Principal roles | en_US |
dc.subject | Role priority | en_US |
dc.subject | Okul yönetimi | en_US |
dc.subject | Müdür | en_US |
dc.subject | Müdür rolleri | en_US |
dc.subject | Rol önceliği | en_US |
dc.title | School Principals' Role Priorities | en_US |
dc.title.alternative | Okul Müdürlerinin Rol Öncelikleri | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.authorid | TR32715 | en_US |
dc.relation.ispartof | Eğitimde Kuram ve Uygulama | en_US |
dc.department | [Belirlenecek] | en_US |
dc.institutionauthor | . . . | en_US |
dc.relation.publicationcategory | . . . | en_US |