Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorArı, Gökhan
dc.date.accessioned2015-08-21T05:28:56Z
dc.date.available2015-08-21T05:28:56Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationArı, Gökhan. (2014). The Effects of SQ3R and DR-TA Reading Strategies Used By Fifth Grade Students on Comprehension. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 10 (2), 535-555.en_US
dc.identifier.issn1304-9496
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12428/1101
dc.description.abstractThe goal of reading activity is to comprehend. The students can use many strategies and techniques to comprehend that they read. These strategies can vary according to the purpose of using or teaching and the type of text. The aim of this study is to determine whether there is any differentiation of the training according to reading strategies on reading comprehension of/by fifth grade students. The strategies used in this study are reading comprehension tasks for Turkish courses that are prepared based on the curriculum already implemented and SQ3R (survey, question, read, recite, review) and DR-TA (direct reading and thinking activity) strategies. The model used in this study is random design with pretest-posttest control group. The study was conducted with 97 students that are the fifth grade in Aksaray city center. During the experiment process five narrative texts was used considering the steps of the strategies. Pretest and post-test data obtained from the students were analyzed by t-test and ANOVA. According to the findings there has been a significant difference in the favor of DR-TA strategy between the posttest success scores of the students trained with DR-TA strategy and of the control group and the students trained with SQ3R strategy. There has been a significant difference neither between the overall success in Turkish courses and the strategy training, nor between the gender and the strategy training.en_US
dc.description.abstractOkuma etkinliğinin hedefi anlamaktır. Öğrenciler, okuduğunu anlamak için birçok strateji ve teknik kullanabilirler. Bu stratejiler kullanılma amacına, öğretim amacına, metin türüne göre çeşitlilik gösterebilmektedir. Bu araştırmanın amacı okuma stratejilerine dayalı verilen eğitimin beşinci sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlamada bir farklılaşma oluşturup oluşturmadığını belirlemektir. Araştırmada kullanılan stratejiler hâlihazırda uygulanan öğretim programına göre hazırlanan Türkçe dersi okuduğunu anlama çalışmaları ile ASOAT (araştırma, soru sorma, okuma, anlatma, tekrar gözden geçirme) ve YO-DE (yönlendirilmiş okuma ve düşünme etkinliği) stratejileridir. Araştırmada kullanılan model, öntest sontest kontrol gruplu seçkisiz desendir. Çalışma, Aksaray il merkezinde beşinci sınıfta eğitim gören 97 öğrenci ile yürütülmüştür. Deney sürecinde stratejilerin basamakları göz önünde bulundurularak beş hikâye edici metin kullanılmıştır. Öğrencilerden elde edilen öntest ve sontest verileri T testi, ANOVA ile analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına göre YO-DE stratejisi eğitimi alan öğrencilerin sontest başarı puanı ile kontrol grubu ve ASOAT stratejisi eğitimi alan öğrenciler arasında YO-DE lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. Türkçe dersi genel başarı ile strateji eğitimi alma arasında, cinsiyet ile strateji eğitimi alma arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesien_US
dc.rights.uriinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectReadingen_US
dc.subjectComprehensionen_US
dc.subjectStrategyen_US
dc.subjectSQ3Ren_US
dc.subjectDR-TAen_US
dc.subjectOkumaen_US
dc.subjectAnlamaen_US
dc.subjectStratejien_US
dc.subjectASOATen_US
dc.subjectYO-DEen_US
dc.titleThe Effects of SQ3R and DR-TA Reading Strategies Used By Fifth Grade Students on Comprehensionen_US
dc.title.alternativeBeşinci Sınıf Öğrencileinin Kullandığı ASOAT ve YO-DE Okuma Stratejilerinin Anlamaya Etkisien_US
dc.typearticleen_US
dc.authoridTR26568en_US
dc.relation.ispartofEğitimde Kuram ve Uygulamaen_US
dc.department[Belirlenecek]en_US
dc.institutionauthor. . .en_US
dc.relation.publicationcategory. . .en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record