dc.contributor.author | Ensar, Ferhat | |
dc.contributor.author | Keskin, Uygar | |
dc.date.accessioned | 2015-08-20T11:27:58Z | |
dc.date.available | 2015-08-20T11:27:58Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | Ensar, F. ve KEskin, U. (2014).A Survey on the Adjustment of Primary First Grdae Students to School. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 10 (2), 459-477. | en_US |
dc.identifier.issn | 1304-9496 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12428/1100 | |
dc.description.abstract | This study aims to determine if there are any significant differences in socio-emotional school adjustments of the students in the first grade of primary school in terms of several variables. In the study, teachers are asked to fill in two different forms. One of them is Marmara Socio-Emotional Adjustment Scale. And the other one is the Student Personal Information Form developed by the researcher in order to determine variables affecting socio-emotional adjustment levels of students to the school. The study data were gathered through the scales and forms filled by the teachers for 609 students in the first grade of primary school. Then, these data were analyzed in a computer by using SPSS 16.0 package program. In the study, all the statistical procedures were tested bidirectionally and significance level was accepted as .05. The findings of the study indicate no significant difference in the levels of socio-emotional adjustment of students to school in terms of gender. Social emotional adjustment level of students aging 66-72 months is found higher than that of students aging 60-66 months. Socio-emotional adjustment level of students attended pre-school education is discovered to be higher than that of students that didn’t attend pre-school education. Furthermore, it is revealed that socio-emotional adjustment levels of students from families with higher income are higher than that of students from families with lower income, and that the increasing levels of family income proved to have a positive impact on the socio-emotional adjustment levels of students. | en_US |
dc.description.abstract | Bu araştırmada ilkokul birinci sınıfta okuyan öğrencilerin çeşitli değişkenler açısından okula sosyal duygusal uyumlarında anlamlı bir fark olup olmadığını belirlemek amaçlanmıştır. Araştırmada öğretmenlerden iki form doldurmaları istenmiştir. Bunlardan ilki Marmara Sosyal Duygusal Uyum Ölçeği’dir. Diğeri ise öğrencilerin sosyal duygusal uyum düzeyini etkileyen değişkenleri belirlemek amacıyla araştırmacı tarafından hazırlanan Öğrenci Kişisel Bilgi Formu’dur. Öğretmenler tarafından 609 ilkokul birinci sınıf öğrencisi hakkında doldurulan ölçek ve formlar araştırmanın verilerini oluşturmuştur. Elde edilen veriler bilgisayarda SPSS 16.0 paket programında çözümlenmiştir. Araştırmada, tüm istatistiksel işlemler çift yönlü olarak sınanmış ve anlamlılık düzeyi .05 olarak kabul edilmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre cinsiyet değişkeni açısından öğrencilerin, sosyal-duygusal uyum düzeylerinde anlamlı bir fark bulunmamaktadır. 66-72 aylık öğrencilerin sosyal duygusal uyum düzeyi 60-66 aylık öğrencilere göre yüksek çıkmıştır. Okul öncesi eğitim alan öğrencilerin sosyal-duygusal uyum düzeyleri, almayan öğrencilere göre yüksek çıkmıştır. Aile gelir durumu yüksek olan öğrencilerin sosyal-duygusal uyum düzeylerinin, aile gelir durumu düşük olanlara göre yüksek olduğu, aile gelir durumu arttıkça sosyal duygusal uyumun öğrencinin lehine artış gösterdiği belirlenmiştir. | en_US |
dc.language.iso | eng | en_US |
dc.publisher | Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi | en_US |
dc.rights.uri | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Age of enrolment in the first grade | en_US |
dc.subject | Socio-emotional adjustment | en_US |
dc.subject | School readiness | en_US |
dc.subject | İlkokul birinci sınıf kayıt yaşı | en_US |
dc.subject | Sosyal-duygusal uyum | en_US |
dc.subject | Hazırbulunuşluk | en_US |
dc.title | A Survey on the Adjustment of Primary First Grdae Students to School | en_US |
dc.title.alternative | İlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerinin Okula Uyumları Üzerine Bir İnceleme | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.authorid | TR181885 | en_US |
dc.authorid | Y | en_US |
dc.relation.ispartof | Eğitimde Kuram ve Uygulama | en_US |
dc.department | [Belirlenecek] | en_US |
dc.institutionauthor | . . . | en_US |
dc.relation.publicationcategory | . . . | en_US |