Relationship Between The Level of Foreign Language Learning and the Cognitive and Affective Features of Students of Physical Education and Sports School
Künye
Saracaloğlu, A., Varol, S. ve Evin Gencel, İ. (2014). Relationship Between The Level of Foreign Language Learning and the Cognitive and Affective Features of Students of Physical Education and Sports School. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 10 (4), 970-998.Özet
The importance of knowing a foreign language is a fact accepted by everyone. Learning a foreign language requires an affective and functional education. The research on the relationship between foreign language learning level and cognitive and affective features is significant to create effective learning environments. This study, in accordance with this purpose, utilized one group pretest-posttest design and examined the relationship between foreign language learning level of university students in the preparatory school of foreign languages and their cognitive and affective features. 39% (n=86) of the participants consisted of the students are female, and 61% (n=122) are male. To determine the affective features within the framework of the study, Attitude Scale towards Foreign Language (Saracaloğlu,1992) and Academic Self-Concept Scale (Arseven, 1979) were utilized while in order to determine the cognitive features, the average of high school grade points, foreign language success in high school, attendance to courses and final grade in preparatory school were taken into consideration. The study determined that there are highly positive relationships between success level of foreign language preparatory class, and attitude towards foreign language, academic self-concept, success average of foreign language, average of high school diploma grade and attendance to courses. Yabancı dil bilmenin önemi, herkes tarafından kabul edilen bir gerçektir. Yabancı dilin öğrenilmesi, etkili ve işlevsel bir eğitimi gerektirmektedir. Yabancı dil öğrenme düzeyi ile bilişsel ve duyuşsal özellikler arasındaki ilişkilerin araştırılması, etkili öğrenme ortamlarının oluşturulması açısından önemlidir. Bu noktadan hareketle gerçekleştirilen eldeki araştırmada tek grup öntest-sontest deseni kullanılmış ve yabancı dil hazırlık okuluna devam eden üniversite öğrencilerinin yabancı dil öğrenme düzeyleri ile bilişsel ve duyuşsal özellikleri arasındaki ilişki incelenmiştir. Ege Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğrencilerinden oluşan katılımcıların %39’u (n=86)’u kız, %61’i (n=122)’i erkek öğrencidir. Araştırmada duyuşsal özellikleri belirlemek üzere Yabancı Dile Yönelik Tutum Ölçeği (Saracaloğlu,1992) ve Akademik Benlik Tasarımı Ölçeği (Arseven, 1979) kullanılmıştır. Bilişsel özellikleri belirlemek için, ortaöğretim diploma notu ortalaması, lise yabancı dil başarısı, derse devam durumu ve hazırlık sınıfı başarı notlarından yararlanılmıştır. Araştırmada yabancı dil hazırlık sınıfı başarı düzeyi ile yabancı dil tutumu, akademik benlik tasarımı, yabancı dil başarı ortalaması, lise diploma notu ortalaması ve derse devam durumu arasında oldukça yüksek ve pozitif ilişkiler olduğu belirlenmiştir.
Koleksiyonlar
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: