Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorUrsavaş, Ömer Faruk
dc.contributor.authorŞahin, Sami
dc.contributor.authorMcılroy, David
dc.date.accessioned2015-08-14T05:20:48Z
dc.date.available2015-08-14T05:20:48Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationUrsavaş, Ö., Şahin, S. ve Mcilroy D. (2014). Technology Acceptance Measure for Teachers:T-TAM. eğitimde Kuram ve Uygulama, 10 (4),885-917.en_US
dc.identifier.issn1304-9496
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12428/1082
dc.description.abstractLiterature has a rich research repertoire investigating determinants of individual technology acceptance and use. Despite its acknowledged importance for successful technology integration, research on teachers’ technology acceptance is rather limited. This study aims to report procedures undertaken through development of “technology acceptance measure for teachers”. Researchers began by investigating technology acceptance theories and factor structures of scales based on these theories. Confirmatory statistical procedures conducted with three different samples (n1=436, n2=440, n3=2122) resulted in a 37- item scale structured around 11 factors: Perceived usefulness, perceived ease of use, attitude towards use, subjective norms, self-efficacy, facilitating conditions, technological complexity, anxiety, perceived enjoyment, compatibility, behavioural intention. The fit of measurement model was tested using SPSS AMOS 21. Data passed both univariate and multivariate normality tests. Measurement model was tested using absolute, parsimony and comparative fit indexes. Furthermore, validity of the model was tested using two-staged convergent and discriminant validity procedures. The factor structure of measurement model was investigated through confirmatory factor analysis in which alternative models were investigated and measurement invariance for subgroups was tested. Consequently, Teacher Technology Acceptance Measure (T-TAM) scale’s statistical model was thoroughly investigated through parsimonious statistical procedures. The model’s explanation power is expected to change with respect to sample characteristics. Researchers suggest further administrations with different sample characteristics to foster estimation power and validity of the measurement model.en_US
dc.description.abstractBireylerin teknoloji kabul ve kullanımlarını etkileyen değişkenlerin belirlenmesi üzerine pek çok araştırma tamamlanmıştır. Ancak, başarılı bir teknoloji uyumunda vazgeçilemez ve kritik öneme sahip olan öğretmenler üzerinde alanyazı sınırlıdır. Bu çalışmanın amacı öğretmenlerin bilgi ve iletişim teknolojilerine yönelik kabul ve kullanım niyetlerini ortaya çıkaran bir ölçek geliştirmektir. Bu amaçla, çalışmada teknoloji kabul ve kullanım davranışlarını inceleyen teoriler ve bu teorileri esas alarak yapılmış olan araştırmalarda yaygın olarak kullanılan faktörleri tespit etmiştir. Üç farklı örneklem üzerinde (n1=436, n2=440 ve n3=2122) yapılan ölçüm modeli doğrulaması sonucunda 37 maddeden oluşan 11 faktör: algılanan kullanışlılık, algılanan kullanım kolaylığı, kullanıma yönelik tutum, öznel norm, öz yeterlik, kolaylaştırıcı durumlar, teknolojik karmaşa, kaygı, algılanan eğlence, uygunluk ve davranışsal niyet olarak isimlendirilmiştir. Ölçüm modelinin uygunluğu SPSS AMOS 21 programı kullanılarak test edilmiştir. Tek ve çok değişkenli normallik varsayımlarının sağlandığı araştırmada ayrıca model uygunluğu için farklı tam, hassas ve kıyaslamalı uyum indeksleri kullanmışlardır. Ek olarak modelin geçerliği ise üç aşamadan oluşan yakınsak ve ayırma geçerliği aşamalarından geçirilmiştir. Ölçüm modelinin faktör yapısını belirlemek için kullanılan doğrulayıcı faktör analizi alternatif modellerle test edilmiş ve alt gruplar açısından ölçüm değişmezliği testlerine tabi tutulmuştur. Sonuç olarak, sıkı ve hassas istatistiksel testlerden geçirilen Ö-TKM ölçeği öğretmenler üzerinde geçerliği sağlanmış modeli açıklama gücü ise örnekleme göre değişebileceği tahmin edilmektedir. Ölçme modelinin tahmin gücünü arttırmak ve geçerliğini sağlamak amacıyla farklı örneklemlerde uygulanması önerilmektedir.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesien_US
dc.rights.uriinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectScale developmenten_US
dc.subjectTechnology acceptanceen_US
dc.subjectTeachersen_US
dc.subjectBehavioural intentionen_US
dc.subjectÖlçek geliştirmeen_US
dc.subjectTeknoloji kabulüen_US
dc.subjectÖğretmenen_US
dc.subjectDavranışsal niyeten_US
dc.titleTechnology Acceptance Measure for Teachers:T-TAMen_US
dc.title.alternativeÖğretmenler İçin Teknoloji Kabul Ölçeği: Ö-TKÖen_US
dc.typearticleen_US
dc.authoridTR125612en_US
dc.authoridTR133484en_US
dc.authoridYen_US
dc.relation.ispartofEğitimde Kuram ve Uygulamaen_US
dc.department[Belirlenecek]en_US
dc.institutionauthor. . .en_US
dc.relation.publicationcategory. . .en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record