Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorKahraman, Nurcan
dc.date.accessioned2015-08-13T11:52:19Z
dc.date.available2015-08-13T11:52:19Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationKahraman, N. (2014). Investigating the Relationship Between Science Teachers' Self-Efficacy, Work Environment and Their Job Satisfaction Based on TIMMS 2011. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 10 (4), 1091-1101.en_US
dc.identifier.issn1304-9496
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12428/1081
dc.description.abstractAccording to Lent and Brown (2006) job satisfaction model, there are five components which are related to job satisfaction: (1) personality and affective traits, (2) goals and goal-directed activity, (3) self-efficacy, (4) work conditions, and (5) work related goal support. The present study aims to investigate the relationship between science teachers’ job satisfaction and their self-efficacy to teach science, work conditions and their perceptions about goal support environment. TIMSS 2011 data of Turkey were used in the current study. 239 science teachers from Turkey participated in TIMSS in 2011. According to the multiple linear regression analysis results, science teachers’ self-efficacy beliefs and their work conditions have significant contribution to explain their job satisfaction. Moreover, the predictor variables account for 15% of variance in Turkish science teachers’ job satisfaction.en_US
dc.description.abstractLent ve Brown’ un (2006) mesleki doyum modelinde mesleki doyum ile ilişkili 5 önemli eleman vardır: (1) kişilik ve duyuşşal özellikleri, (2) hedefe yönelik aktiviteler, (3) öz-yeterlilik, (4) çalışma koşulları ve (5) mesleki hedefe yönelik destek. Bu çalışma fen öğretmenlerinin öz-yeterlilikleri çalışma koşulları, iş ortamında aldıkları sosyal destek ve mesleki doyum arasındaki ilişkiyi araştırmayı amaçlamaktadır. Çalışmada TIMSS 2011 Türkiye verisi kullanılmıştır. 2011 yılında TIMSS çalışmasına Türkiye’den 239 fen öğretmeni katılmıştır. Çoklu lineer regresyon analizi sonuçlarına göre, fen öğretmenlerinin öz-yeterlilikleri ve çalışma ortamları mesleki doyumlarını açıklamada anlamlı bir etkiye sahiptir. Ayrıca, bağımsız değişkenler öğretmenlerin mesleki doyumları varyansının % 15’ini açıklamaktadır.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesien_US
dc.rights.uriinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectTeachersen_US
dc.subjectJob satisfactionen_US
dc.subjectSelf-efficacyen_US
dc.subjectWork environmenten_US
dc.subjectÖğretmenleren_US
dc.subjectMesleki doyumen_US
dc.subjectÖz-yeterliliken_US
dc.subjectÇalışma ortamıen_US
dc.titleInvestigating the Relationship Between Science Teachers' Self-Efficacy, Work Environment and Their Job Satisfaction Based on TIMMS 2011en_US
dc.title.alternativeFen Öğretmenlerinin Öz-Yeterlilikleri, Çalışma Ortamları ve Mesleki Doyumları Arasındaki İlişkinin TIMSS 2011 Verisine Göre İncelenmesien_US
dc.typearticleen_US
dc.authoridTR25955en_US
dc.relation.ispartofEğitimde Kuram ve Uygulamaen_US
dc.department[Belirlenecek]en_US
dc.institutionauthor. . .en_US
dc.relation.publicationcategory. . .en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record