Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorTaşkın, Necdet
dc.contributor.authorKatrancı, Mehmet
dc.contributor.authorUygun, Mehmet
dc.date.accessioned2015-08-13T11:32:10Z
dc.date.available2015-08-13T11:32:10Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationTaşkın, N., Katrancı, M. ve Uygun, M. (2014). The Views of the Preschool and Primary School Teachers on Preparation Process of Emergent Literacy in Preschool. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 10 (4), 1102-1119.en_US
dc.identifier.issn1304-9496
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12428/1080
dc.description.abstractThis study aims at determining preschool and classroom teachers’ views on preparatory activities for emergent literacy during preschool. In this study, case study, a qualitative research design was used. The study group of the research consists of three preschool and three classroom teachers who worked for an elementary school in Ankara during 2011-2012 education year. Data collection was conducted through a semi-structured interview form. Focus group technique was employed for the research data collection. In relation to the findings obtained in the research, it was determined that within emergent literacy activities in preschool education institutions, mostly drawing, teaching concepts, sound activities, and even though not very often and widely spread, letter activities are conducted. According to classroom teachers, too much pencil practices and learning reading and writing beforetime in preschool cause children to experience problems such as writing incorrectly, being bored of school and regression.en_US
dc.description.abstractBu araştırmada, okul öncesi ve sınıf öğretmenlerinin okul öncesi dönemdeki okuma-yazmaya hazırlık çalışmaları hakkındaki görüşlerini belirlemek amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2011-2012 öğretim yılında Ankara’daki bir ilköğretim okulunda görev yapan üç okul öncesi ve üç sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma verilerinin toplanması için yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin toplanmasında odak grup görüşmesi tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırma elde edilen verilere göre, okul öncesi eğitim kurumlarında okumayazmaya hazırlık çalışmaları kapsamında; çizgi, kavram öğretimi ve ses çalışmaları ile çok sık ve yaygın olmasa da harf çalışmaları yapılmaktadır. Sınıf öğretmenleri, okul öncesinde çocukların kalemle çok fazla karşılaşmasının ve erken okuma-yazma öğrenmesinin birinci sınıfta yanlış yazma, okuldan sıkılma, bıkma, gerileme gibi bazı sorunlara neden olduğunu ifade etmişlerdir.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesien_US
dc.rights.uriinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectEmergent literacyen_US
dc.subjectPreschool educationen_US
dc.subjectPreschool teacheren_US
dc.subjectPrimary school teacheren_US
dc.subjectOkuma-yazmaya hazırlıken_US
dc.subjectOkul öncesi eğitimien_US
dc.subjectOkul öncesi öğretmenien_US
dc.subjectSınıf öğretmenien_US
dc.titleThe Views of the Preschool and Primary School Teachers on Preparation Process of Emergent Literacy in Preschoolen_US
dc.title.alternativeOkul Öncesi ve Sınıf Öğretmenlerinin Okul Öncesindeki Okuma-Yazmaya Hazırlık Sürecine İlişkin Görüşlerien_US
dc.typearticleen_US
dc.authoridTR145865en_US
dc.authoridTR31139en_US
dc.authoridTR125186en_US
dc.relation.ispartofEğitimde Kuram ve Uygulamaen_US
dc.department[Belirlenecek]en_US
dc.institutionauthor. . .en_US
dc.relation.publicationcategory. . .en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record