Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorUslu Üstten, Aliye
dc.contributor.authorPilav, Salim
dc.date.accessioned2015-08-12T10:33:26Z
dc.date.available2015-08-12T10:33:26Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationUslu Üstten, A. ve Pilav, S. (2014), A Research on High School Students' Reading Interesrts and Habits. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 10 (4), 764-782.en_US
dc.identifier.issn1304-9496
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12428/1070
dc.description.abstractAim of this study is to determine high school students’ reading interests and habits. Descriptive survey method is used in the study. Research group is composed of 242 students who attend to different high schools in central province of Ankara. The 10th grade students are randomly selected. Of these students, 122 (% 50,4) is female and 120 (% 49,6) is male. “Reading Interest and Habits Evaluation Survey” and “Personal Data Form” are used as data gathering tools. The statistical package for the social sciences (SPSS 16.0) program was used for data analysis. For analyzing the relation between gender and results of survey, Kay Kare method is applied. According to the results of the research, there is a meaningful difference between 10th grade students’ reading interests-habits and their gender. Male students think that reading is a tool for understanding daily life and humans whereas female students acquire it as an useful means of reaching to information directly and of getting vocation. Female students who participated in the study tend to prefer social activities more when compared to males. Accordig to this result, it was concluded that reading is a also socializing tool for female students.en_US
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı, lise öğrencilerinin okuma ilgi ve alışkanlıklarını belirlemektir. Çalışmada betimsel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırma grubunu Ankara il merkezinde farklı liselerde öğrenim gören 242 öğrenci oluşturmaktadır. 10. sınıfa giden öğrenciler arasından tesadüfî seçilen çalışma grubunda 122 kız (% 50,4), 120 (% 49,6) erkek öğrenci yer almaktadır. Veri toplama aracı olarak “Okuma İlgi ve Alışkanlığı Değerlendirme Anketi” ve “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 16.0 programı kullanılmıştır. Frekans, yüzde ve cinsiyet ile anket soruları arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla Kay Kare tekniklerinden yararlanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilere göre lise 10. sınıf öğrencilerinin okuma ilgi ve alışkanlıkları ile cinsiyet arasında anlamlı bir farklılık görülmüştür. Erkek öğrencilerin okumayı, daha çok günlük hayatı ve insanları anlamaya yardımcı bir eylem olarak gördükleri, kız öğrencilerin ise doğrudan bilgiye ve meslek edinmeye ulaştıran bir araç olarak kabul ettikleri sonucu ortaya çıkmaktadır. Araştırmaya katılan kız öğrencilerin erkek öğrencilere göre sosyal etkinlikleri daha fazla tercih ettikleri görülmektedir. Buna göre kız öğrenciler için kitap okumanın aynı zamanda bir sosyalleşme aracı olduğu sonucuna varılmıştır.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesien_US
dc.rights.uriinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectHigh school studentsen_US
dc.subjectReading skillen_US
dc.subjectReading habiten_US
dc.subjectLise öğrencisien_US
dc.subjectOkuma becerisien_US
dc.subjectOkuma alışkanlığıen_US
dc.titleA Research on High School Students' Reading Interesrts and Habitsen_US
dc.title.alternativeLise Öğrencilerinin Okuma İlgi ve Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırmaen_US
dc.typearticleen_US
dc.authoridTR186595en_US
dc.authoridTR31519en_US
dc.relation.ispartofEğitimde Kuram ve Uygulamaen_US
dc.department[Belirlenecek]en_US
dc.institutionauthor. . .en_US
dc.relation.publicationcategory. . .en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record