Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorEren, Esra
dc.contributor.authorYurtseven Avcı, Zeynep
dc.contributor.authorSeçkin Kapucu, Munise
dc.date.accessioned2015-08-11T06:51:53Z
dc.date.available2015-08-11T06:51:53Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationEren, E., Yurtseven Avcı, Z. ve Seçkin Kapucu, M. (2014). Developing a Scale for Competencies and Perceptions of Necessity About Using Pratical Tools for Content Development. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 10 (5), 1177-1189.en_US
dc.identifier.issn1304-9496
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12428/1066
dc.description.abstractIt is an essential skill for pre-service teachers to have the competencies on preparing educational materials and developing the course content. The increase in technology use in recent years requires utilization of these new technologies in education and specifically for content development. Within the content of this study, practical tools for content development were defined as internet-based technologies that do not require having any computer programming skills. The aim of the current study is to develop a scale to measure pre-service teachers` competencies and necessity perceptions about using practical tools for content development. The study has been conducted during the spring semester of 2013-2014 academic year. The study group was composed of 203 preservice teachers from Special Education, Program of Guidance and Psychological Counseling and Department of Computer Education and Instructional Technology. The process of developing the scale included many stages, such as a literature review, taking student opinions through essays, creating an item pool, taking expert opinions, a pretesting study as well as analysis for determining the structural validity and reliability. The Likert type scale had 26 items. The results of explanatory factor analysis showed that the scale has a structure of one dimension and consists of 26 items. It was seen that the factor weights of the scale items varied between 0.753-0.486 for competencies and 0.778-0.571 for necessity. The Cronbach alpha reliability coefficient is ?=0.94 for competencies and ?=0.96 for necessity. These results indicated that the validity and reliability of the scale were sufficient.en_US
dc.description.abstractAlanlarıyla ilgili gerekli ve yeterli öğretim materyali hazırlamayı sağlayan içerik geliştirme becerisi tüm öğretmen adaylarının sahip olması gereken önemli niteliktir. Son yıllarda teknolojinin hızlı gelişimi, içerik geliştirme amacıyla bu teknolojilerden yaralanmayı gerektirmektedir. Bu çalışma kapsamında pratik içerik geliştirme araçları, internet tabanlı, program becerisi gerektirmeden içerik hazırlamaya olanak sağlayan teknolojiler olarak tanımlanmıştır. Araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının pratik içerik geliştirme teknolojilerini kullanma yeterliliklerini ve bu teknolojileri kullanmayı ne ölçüde gerekli gördüklerini belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirmektir. Çalışma 2013-2014 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Zihin Engelliler Öğretmenliği, Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi bölümlerinde öğrenim gören 203 öğrenciyle gerçekleştirilmiştir. Ölçeğin geliştirilmesi sürecinde; alan yazın tarama, madde havuzu oluşturma, uzman görüşleri alma, ön deneme çalışması yapma, geçerlik ve güvenirlik analizleri yapma işlemleri gerçekleştirilmiştir. Ölçek 26 maddeden oluşup Likert tipinde hazırlanmıştır. Ölçeğin geçerlik ve güvenirlik çalışmaları için açımlayıcı faktör analizi kullanılmıştır. Analizler sonucunda ölçeğin tek boyutlu bir yapıya sahip olduğu ve 26 maddeden oluştuğu görülmüştür. Ölçeğin yeterlik için toplam varyansı açıklama oranı %38.916 iken gereklilik için %50.528’dir. Ölçek maddelerinin faktör yükleri yeterlilik için 0.753-0.486; gereklilik için 0.778-0.571 arasında değişmektedir. Genel ölçeğe ait Cronbach alpha içtutarlılık katsayısı, yeterlilik için a=0.94; gereklilik için a=0.96’dır. Bu ölçeklerin pratik içerik geliştirme teknolojilerini kullanma yeterliliklerini ve gereklilik algılarını ölçmede kullanılabileceği sonucuna varılmıştır.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesien_US
dc.rights.uriinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectPractical content development technologiesen_US
dc.subjectPre-service teachersen_US
dc.subjectScale developmenten_US
dc.subjectExplanatory factor analysisen_US
dc.subjectPratik içerik geliştirme teknolojilerien_US
dc.subjectÖğretmen adaylarıen_US
dc.subjectÖlçek geliştirmeen_US
dc.subjectAçımlayıcı faktör analizien_US
dc.titleDeveloping a Scale for Competencies and Perceptions of Necessity About Using Pratical Tools for Content Developmenten_US
dc.title.alternativePratik İçerik Geliştirme Teknolojilerini Kullanma Yeterlilikleri ve Gereklilik Algıları Ölçeklerinin Geçerlik Güvenirlik Çalışmasıen_US
dc.typearticleen_US
dc.authoridTR171780en_US
dc.authoridTR57118en_US
dc.authoridTR171288en_US
dc.relation.ispartofEğitimde Kuram ve Uygulamaen_US
dc.department[Belirlenecek]en_US
dc.institutionauthor. . .en_US
dc.relation.publicationcategory. . .en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record