Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorHassan, Muhammad Uzair-ul
dc.contributor.authorHussain, Mushtaque
dc.contributor.authorParveen, Iram
dc.contributor.authorDe Souza, Joiciane
dc.date.accessioned2015-08-05T06:04:45Z
dc.date.available2015-08-05T06:04:45Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationHassan, M., Hussain, M., Parveen, I. ve De Souza, J. (2015). Exploring Teachers' Experiences and Practices in Inclusive Classrooms of Model Schools. eğitimde Kuram ve Uygulama, 11 (3), 894-915.en_US
dc.identifier.issn1304-9496
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12428/1035
dc.description.abstractThe study aimed at exploring teachers’ experiences and practices of model schools in Pakistan. Under Federal Directorate of Education, 16 model schools have been functioning as inclusive schools since 2007 in Islamabad. These public model schools were transformed into inclusive schools with collaboration of International Development Partners, Norway. Population of the study was teachers teaching in the inclusive schools. Convenient and purposive sampling was used to collect data from the teachers. As the focus of the study was to gain in-depth understanding of experiences of teachers so it seemed justifiable to exploit qualitative approach and techniques particularly interviews. 39 teachers whose experience was at least 3 years were interviewed. Qualitative analysis based on thematic analysis reflects that teachers with inclusive classroom experiences support including students with special needs in inclusive classroom and schools. Teachers experienced that inclusive education has positive outcomes. Such experiences in inclusive classrooms not only widen teachers’ acceptance of students with special needs but also demist concerns of those teachers who are lacking in inclusive classroom teaching experiences. In addition, inclusive classroom experiences of students with and without special education needs create and build environment in which both students develop social understanding among themselves. It is concluded that teachers’ training being imparted is not adequate to teach in inclusive classroom. Therefore, teachers training institutions should incorporate a component of inclusive education course in scheme of studies. Further, the initiatives taken to transform general schools to inclusive remained unfulfilled due to lack of funds and resources available to generalcum- inclusive model schools in Pakistan.en_US
dc.description.abstractBu çalışma Pakistan'da model okul uygulamarı ve öğretmen deneyimlerini keşfetmeyi amaçlamaktadır. Federal eğitim denetmenliğinde İslamabad'da 2007'den beri 16 model okul işlevini sürdürmektedir. Bu kamu modeli okullar Norveç'in desteğiyle uluslararası eğitim gelişimi altında kaynaştırıcı okullara dönüştürülmüştür.Okulum müdavimleri kaynaştırıcı okullarda işlerini yapan öğretmenlerdir. Öğretmenlerden uygun örnekleme yöntemi kullanılarak veriler toplanmıştır. Çalışmanın amacının öğretmenlerin deneyimlerini derinlemesi anlamak olduğu için nitel araştırma teknikleri ve görüşmelerden yararlanılmıştır. En az 3 yıl deneyim sahibi 39 öğretmenle görüşme yapılmıştır. Tematik analiz temelli nitel veri analizlerine göre öğretmenler kaynaştırmacı sınıf ve okullara özel ihtiyaçları olan öğrencilerin dahil edilmesi gerektiğini düşünmektedir. Öğretmenler kaynaştırmacı eğitimin olumlu dönütleri olduğunu deneyimlemişlerdir. Kaynaştırıcı sınıflarda bu tür deneyimler öğretmenlerin özel ihtiyacı olan öğrencileri daha çok kabul etmesinin yanında aynı zamanda kaynaştıcı öğretim deneyimi olmayan öğretmenlerin kafalarındaki soru işaretlerini arındırıyor. Ayrıca, özel ilgiye ihtiyaç duyan ve duymayan örğencilerin kaynaştırıcı eğitim deneyimleri öğrencilerin kendi aralarında sosyal anlayış geliştirdiği bir ortam yaratıyor. Mevcut öğretmen yetiştirme eğitiminin kaynaştırcı sınıflarda eğitim yapamayan öğretmenler yetiştirdiği sonucuna ulaşılmıştır. Bu yüzden, öğretmen yetiştirme kurumları müfredatlarına kaynaştırıcı eğitimle ilgili kursları dahil etmeleri gerekmektedir. Dahası, Pakistan'da genel okulları kaynaştıcı okulllara dönüştürmeye yönelik alınan insiyatifler ekonomik problemler ve kanak yetersizliği yüzünden tamamlanamamış görünmektedir.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesien_US
dc.rights.uriinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectTeachers’ experiencesen_US
dc.subjectInclusive classesen_US
dc.subjectModel schoolsen_US
dc.titleExploring Teachers' Experiences and Practices in Inclusive Classrooms of Model Schoolsen_US
dc.title.alternativeModel Okulların Kaynaştırıcı Sınıflarında Öğretmenlerin Uygulamaları ve Deneyimlerinin Araştırıllmasıen_US
dc.typearticleen_US
dc.authoridYen_US
dc.authoridYen_US
dc.authoridYen_US
dc.authoridYen_US
dc.relation.ispartofEğitimde Kuram ve Uygulamaen_US
dc.department[Belirlenecek]en_US
dc.institutionauthor. . .en_US
dc.relation.publicationcategory. . .en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record