Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorÇakır, Hasan
dc.contributor.authorÖnal, Nezih
dc.date.accessioned2015-08-05T05:56:28Z
dc.date.available2015-08-05T05:56:28Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationÇakır, H. ve Önal, N. (2015). Middle School Mathematics Teachers' Competencies in Using Information Technology. eğitimde Kuram ve Uygulama, 11 (3), 1021-1042.en_US
dc.identifier.issn1304-9496
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12428/1034
dc.description.abstractIn this study, it is aimed to investigate middle school mathematics teachers’ competencies in using information technology in education. Survey method research design was used in this study. The study was carried out with middle school mathematics teachers teaching in city center and nearby districts of Nigde province. According to the data obtained from Ministry of National Education, Directorate of Nigde province 124 middle school mathematics teachers were teaching in 2013-2014 spring semester. Contacting the 95 of these teachers, the questionnaire forms developed by the researchers were applied in the study. The results obtained from the questionnaire items were presented giving an average score and standard deviation values. According to the study results, it can be interpreted that, in general, mathematics teachers perceive themselves competent in using IT. It can be suggested that in order to increase mathematics teachers’ skills in basic equipments in IT operating systems, using word processing and spreadsheet programs, and the Internet to the highest level, capacity and number of schools’ technological equipments should be increased.en_US
dc.description.abstractBu çalışmada ortaokul matematik öğretmenlerinin eğitimde bilişim teknolojileri (BT) kullanımına ilişkin yeterliliklerinin ortaya çıkarılması hedeflenmiştir. Çalışmada nicel araştırma desenlerinden tarama yöntemi kullanılmıştır. Çalışma, Niğde merkez ve merkeze bağlı ortaokullarda görev yapan matematik öğretmenleri ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın uygulamasının gerçekleştirildiği 2013-2014 eğitim öğretim döneminin ikinci yarıyılında Niğde Milli Eğitim Müdürlüğü’nden elde edilen verilere göre bu ortaokullarda 124 matematik öğretmeni görev yapmaktadır. Bu öğretmenler arasından belirlenen 95 matematik öğretmenine ulaşılarak, araştırmacı tarafından oluşturulan anket formları uygulanmıştır. Anket maddelerinden elde edilen sonuçlar, ortalama puan ve standart sapma değerleri verilerek sunulmuştur. Çalışma bulgularına göre uygulama yapılan ortaokul matematik öğretmenlerinin BT konusunda kendilerini genel olarak yeterli gördükleri ifade edilebilir. Bununla birlikte matematik öğretmenlerinin BT ile ilgili temel donanım, işletim sistemi, ofis uygulama ve internet kullanım becerilerini en üst seviyeye getirebilmek için okulların teknolojik donanımlarının artırılması önerilmektedir.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesien_US
dc.rights.uriinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectMiddle school mathematic teachersen_US
dc.subjectITen_US
dc.subjectCompetenciesen_US
dc.subjectOrtaokul matematik öğretmenien_US
dc.subjectBilişim teknolojilerien_US
dc.subjectYeterliliken_US
dc.titleMiddle School Mathematics Teachers' Competencies in Using Information Technologyen_US
dc.title.alternativeOrtaokul Matematik Öğretmenlerinin Bilişim Teknolojileri Yeterliliklerien_US
dc.typearticleen_US
dc.authoridTR44143en_US
dc.authoridTR26653en_US
dc.relation.ispartofEğitimde Kuram ve Uygulamaen_US
dc.department[Belirlenecek]en_US
dc.institutionauthor. . .en_US
dc.relation.publicationcategory. . .en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record