Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorKüçükoğlu, Adnan
dc.contributor.authorKoçyiğit, Sinan
dc.date.accessioned2015-07-31T08:21:00Z
dc.date.available2015-07-31T08:21:00Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationKüçükoğlu, A. ve Koöyiğit, S. (2015). The Effecctiveness of Community Service-Learning in Teacher Training. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11 (2), 610-629.en_US
dc.identifier.issn1304-9496
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12428/1019
dc.description.abstractThis study aims to examine the effects of community service-learning (CSL) on the emphatic skills, democratic attitudes, problem solving skills and critical thinking tendencies of teacher candidates. Designed as a static group pretest-posttest experimental study, it has a control and experimental group. Participants were a total of 90 early childhood teacher candidates, 45 in the control group and 45 in the experimental one. Data were collected by using Baron Cohen and Whelwright’s (2004) Empathy Scale adapted to Turkish by Bora and Baysan (2009), the Attitude Research Laboratory’s Democratic Attitudes Scale adapted to Turkish by Gözütok (1995), Heppner and Peterson’s (1982) Problem Solving Skills Inventory adapted to Turkish by Taylan (1990), and the American Philosophy Association’s (1990) Critical Thinking Scale adapted to Turkish by Kökdemir (2003). The data collected were analyzed by using the Independent Samples T-Test for differences between groups and the Paired Samples T-Test for differences within groups. The results showed that the CSL experience positively contributed to teacher candidates’ empathic skills, democratic attitudes, problem solving skills and critical thinking tendencies.en_US
dc.description.abstractBu araştırmada, topluma hizmet uygulamalarının (THU) öğretmen adaylarının empatik becerilerine, demokratik tutumlarına, problem çözme becerilerine ve eleştirel düşünme eğilimlerine etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Statik grup öntest-sontest deneysel desen olarak tasarlanan bu araştırmada, bir deney bir de kontrol grubu bulunmaktadır. Çalışma grubu 45 deney grubunda 45 kontrol grubunda olmak üzere toplamda 90 okul öncesi öğretmen adayından oluşmaktadır. Araştırmada veriler; Baron Cohen ve Whelwright (2004) tarafından geliştirilen ve Bora ve Baysan (2009) tarafından uyarlanan Empati Ölçeği; Published for the Attitude Research Laboratory tarafından geliştirilen ve Gözütok (1995) tarafından uyarlanan Demokratik Tutum Ölçeği; Heppner ve Peterson (1982) tarafından geliştirilen ve Taylan (1990) tarafından uyarlanan Problem Çözme Becerileri Envanteri ve Amerika Felsefe Derneği tarafından (1990) geliştirilen ve Kökdemir (2003) tarafından uyarlanan Eleştirel Düşünme Ölçeği ile toplanmıştır. Verilerin analizinde, gruplar arası farklar için Independet Samples T-Testi, grup içi farklar için ise Paired Samples T-Testi kullanılmıştır. Araştırma sonuçları THU deneyiminin öğretmen adaylarının empatik becerilerine, demokratik tutumlarına, problem çözme becerilerine ve eleştirel düşünme eğilimlerine olumlu yönde katkı sağladığını göstermektedir.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesien_US
dc.rights.uriinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectCommunity service-learningen_US
dc.subjectEmpathic skillsen_US
dc.subjectDemocratic attitudesen_US
dc.subjectProblem solvingen_US
dc.subjectCritical thinkingen_US
dc.subjectTopluma hizmet uygulamalarıen_US
dc.subjectEmpatik becerileren_US
dc.subjectDemokratik tutumen_US
dc.subjectProblem çözmeen_US
dc.subjectEleştirel düşünmeen_US
dc.titleThe Effecctiveness of Community Service-Learning in Teacher Trainingen_US
dc.title.alternativeTopluma Hizmet Uygulamalarının Öğretmen Yetiştirmede Etkililiğien_US
dc.typearticleen_US
dc.authoridTR41859en_US
dc.authoridTR24544en_US
dc.relation.ispartofEğitimde Kuram ve Uygulamaen_US
dc.department[Belirlenecek]en_US
dc.institutionauthor. . .en_US
dc.relation.publicationcategory. . .en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record