Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorErol, Murat
dc.contributor.authorErcan, Leyla
dc.date.accessioned2015-07-30T06:06:31Z
dc.date.available2015-07-30T06:06:31Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationErol,M. ve Ercan, L. (2015). Investigation Of "Personal Epistemology" and "Self-Perception" Of International College Students Who Receive Education in Turkey. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11 (2) , 492-520.en_US
dc.identifier.issn1304-9496
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12428/1014
dc.description.abstractThe aim of the study is to examine the personal epistemology and self-perception of the international college students who receive education in Turkey. The participants of the study included 180 international students attending either public or private universities in Turkey during the academic year of 2012-2013. Of them five were females (2,78%) and the remaining were 175 males (97,22%). The data of the study were collected using three tools, namely epistemological beliefs survey questionnaire (Chan & Elliot, 2002, 2004), basic self-evaluation scale (Judge, Erez, Bono & Thoresen, 2003) and personal information form developed by the authors. The data obtained were analysed through the Kuruskal Wallis H test, one-way analysis of variance, correlation analysis and regression analysis. The findings of the study indicated that personal epistemology of the participants significantly varies based on the variables of “perceptions about the sufficiency of high school education”, “orientation to education”, and “academic achievement”. It was also found that their self-perception is significantly affected by the variables of “perceptions about the sufficiency of high school education”, “orientation to education”, “grade level”, and “academic achievement”. In addition, a positive medium level correlation was found between personal epistemology and self-perception. The findings are discussed and several suggestions are developed.en_US
dc.description.abstractBu araştırmada, Türkiye’de öğrenim gören yabancı uyruklu üniversite öğrencilerinin kişisel epistemolojileri ve benlik algılarının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Ankara ilinde bulunan özel ve devlet üniversitelerinde 2012-2013 eğitim-öğretim yılında, farklı sınıf düzeylerinde öğrenim görmekte olan ve gönüllü olarak araştırmaya katılan çeşitli ülkelerin vatandaşı olan yabancı uyruklu 180 (5 kız; %2,78 ve 175 erkek; %97,22) üniversite öğrencisi oluşturmuştur. Araştırma verileri Epistemolojik İnançlar Anketi (Chan ve Elliot, 2002, 2004) ve Temel Öz Değerlendirme Ölçeği (Judge, Erez, Bono ve Thoresen, 2003) ve araştırmacılar tarafından geliştirilen Kişisel Bilgi Formu ile elde edilmiştir. Elde edilen verilerin analizi Kuruskal Wallis H testi, tek yönlü varyans analizi, korelâsyon analizi ve regresyon analizi yöntemi ile yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda, yabancı uyruklu üniversite öğrencilerinin kişisel epistemolojilerinin “lise eğitimi yeterlik algısı”, “akademik eğitime uyum sağlama durumu” ve “akademik başarı düzeyi” değişkenlerine göre anlamlı düzeyde farklılık gösterdiği; benlik algılarının ise “lise eğitimi yeterlik algısı”,“sınıf düzeyi”, “akademik eğitime uyum sağlama durumu” ve “akademik başarı düzeyi” değişkenlerine göre anlamlı düzeyde farklılık gösterdiği görülmüştür. Ayıraca, kişisel epistemoloji ile benlik algısı arasında orta düzeyde, pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür. Elde edilen bu bulgular doğrultusunda sonuçlar tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesien_US
dc.rights.uriinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectPersonal epistemologyen_US
dc.subjectSelf-perceptionen_US
dc.subjectInternational college studentsen_US
dc.subjectKişisel epistemolojien_US
dc.subjectBenlik algısıen_US
dc.subjectYabancı uyruklu üniversite öğrencilerien_US
dc.titleInvestigation Of "Personal Epistemology" and "Self-Perception" Of International College Students Who Receive Education in Turkeyen_US
dc.title.alternativeTürkiye'de Öğrenim Gören Yabancı Uyruklu Üniversite Öğrencilerinin Kişisel Epistemolojieri ve Benlik Algılarının İncelenmesien_US
dc.typearticleen_US
dc.authoridYen_US
dc.authoridTR57075en_US
dc.relation.ispartofEğitimde Kuram ve Uygulamaen_US
dc.department[Belirlenecek]en_US
dc.institutionauthor. . .en_US
dc.relation.publicationcategory. . .en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record